LVMH I Vraag naar iconische merken blijft sterk
Zorgen over de Chinese vastgoedreus Evergrande, de focus van de Chinese overheid op breder gespreide welvaart en de omikron-variant van het coronavirus, leidde de laatste maanden tot wat druk op de beurskoersen van bedrijven actief in het luxesegment. Het Franse aandeel LVMH was daarop geen uitzondering. Net als vele andere modebedrijven is het afhankelijk van de Chinese consumptie en de ontwikkeling van het wereldwijde toerisme. Toch is het aandeel al weer flink opgekrabbeld en staat het weer in de buurt van de hoogste koers.
Beleggers gerustgesteld
Het optimisme onder beleggers komt mede doordat het bedrijf met de derde kwartaalcijfers niet teleurstelde. De groei vertraagde enigszins maar bleef met een omzetgroei van 20% naar €15,5 mrd goed op peil en kwam daarmee uit waar analisten op voorhand op rekenden. Bij de belangrijkste divisie mode en lederwaren wist LVMH een organische groei van 24% te bewerkstelligen. De groei bij de divisie juwelen en horloges viel door coronamaatregelen in Azië wat tegen.
Analisten gingen uit van een organische groei van 23%, het werd uiteindelijk 18%. In een toelichting liet het management weten er vanuit te gaan dat de huidige groei zal aanhouden. Concrete groeicijfers werden niet afgegeven. Daarnaast wist het beleggers gerust te stellen over de gemeenschappelijke welvaartsplannen (inkomstenregulering en herverdeling) van de Chinese overheid.
Het luxegoederenconcern maakt de inschatting dat het nieuwe beleid in China niet nadelig zal zijn voor de hogere middenklasse. Het zou het management tegelijkertijd niet verbazen als het zelfs positief uitpakt op de verkoop van producten.
Advies op aandeel LVMH
LVMH is en blijft dankzij de sterke merken, een breed productaanbod, sterke kasstroomgeneratie en een evenwichtige geografische spreiding van de omzet een aantrekkelijk bedrijf om toe te voegen aan een mooi gespreide beleggingsportefeuille. Ook het familiaal aandeelhouderschap is naar mijn mening een pluspunt. Familie Arnault bezit 47% van de aandelen, wat zorgt voor een consistente strategie waarbij de focus ligt op de lange termijn. Bij een geschatte k/w 2022 van 30 blijft het koopadvies onveranderd.
Omzet derde kwartaal | ||
(in €mrd) | 2021 | 2020 |
Totale omzet LVMH | 15,5 | 12 |
Divisie Mode & Lederwaren | 7,5 | 5,9 |
Divisie Horloges en Juwelen | 2,1 | 0,9 |