Updates

Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

SIF

Advies
houden
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Pfizer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
houden

Autofabrikanten | Drie koopwaardige aandelen in een cyclische markt

0 0 Leestijd ongeveer

De investeringen in elektrificatie lijken bij verschillende Europese autofabrikanten dit jaar te pieken. Daarmee neemt de kans op betere tijden voor de aandeelhouders toe. We tippen drie kansrijke aandelen.

De analisten van ING publiceerden recent een nieuwe update over de ontwikkelingen in de sector mobiliteit. Daaruit kan worden opgemaakt dat 2023 een positief jaar was voor de sector in zijn algemeenheid. De wereldwijde autoverkopen stegen op jaarbasis met 10,8%. In zowel China, de VS als Europa namen de verkopen met dubbele cijfers toe doordat er duidelijk sprake was van een inhaalslag. Door een tekort aan onderdelen en componenten lieten leveringen in de voorgaande jaren langer op zich wachten.

Onder de motorkap van de verkoopaantallen zette de trend van elektrificatie verder door. 17% van de verkochte voertuigen ter elektrificatieereld is inmiddels een elektrisch dan wel hybride model. In 2022 lag dit aandeel volgens de marktkenners nog rond de 14%.

China was vorig jaar opnieuw de grootste producent van elektrische voertuigen. Circa 65% van de auto’s met een stekker werd geproduceerd door een Chinese fabrikant en die worden niet alleen verkocht in eigen land. De Chinese export van personenvoertuigen steeg in 2023 dan ook bijna met 60%. Uit angst voor oneerlijke concurrentie opende de Europese Commissie een onderzoek naar de import van Chinese elektrische voertuigen. Die zouden door flinke subsidies mogelijk te goedkoop in de markt kunnen worden gezet. Of dat uiteindelijk tot hogere importtarieven zal leiden, is nog onduidelijk.

Volkswagen, dat een belangrijk deel van haar inkomsten genereert in China, heeft zich uitgesproken tegen hogere importtarieven. De topman Ola Källenius van Mercedes is op zijn beurt zelfs van mening dat de huidige importtarieven van 10% voor Chinese voertuigen moeten worden verlaagd.

Cyclische markt

Kijken we vooruit dan ziet het plaatje er relatief gunstig uit voor de van nature cyclische automarkt. Onderzoeksbureau S&P Global verwacht dat de productie van voertuigen over de periode 2023 tot en met 2030 zal groeien van 90 miljoen naar 97 miljoen per jaar. Die aantallen liggen in lijn met wat de analisten van ING voor 2024 voorspellen: een toename van de wereldwijde autoverkopen met 2,6%.

Toch schijnt niet overal de zon. Zo lijkt trendsetter Tesla de laatste maanden te wankelen. Nadat het qua verkoopaantallen van elektrische voertuigen in het vierde kwartaal was voorbijgestreefd door het Chinese BYD, kwam vorige week het bericht naar buiten dat het bedrijf waarschijnlijk 14.000 medewerkers gaat ontslaan, circa 10% van haar personeel.

Tesla ontketende vorig jaar een prijzenoorlog en dat was wellicht ook noodzakelijk om zijn voertuigen aan de man te brengen. In tegenstelling tot de concurrentie bracht het bedrijf al geruime tijd geen nieuwe modellen op de markt. Een prijzenoorlog kan positief uitpakken voor de consument, maar niet altijd voor de aandeelhouders.


Vanuit beleggersperspectief prefereren we op dit moment dan ook de autofabrikanten die nieuwe modellen op de markt brengen en eerder genoteerd staan tegen een lage dan een hoge waardering. Daarnaast geven we de voorkeur aan fabrikanten van premiummodellen en aan een bedrijf dat voornamelijk actief is in Europa en de VS en daardoor waarschijnlijk minder last heeft van de Chinese concurrentie.

Het voordeel van de betreffende bedrijven is dat ze vaak ook een vriendelijk beleid hanteren voor aandeelhouders, in de vorm van de inkoop van eigen aandelen en de uitkering van dividenden. We bespreken vier bekende autofabrikanten relatief dicht bij huis.


BMW

Het eerste bedrijf dat we onder de loep nemen is BMW, de Duitse fabrikant van luxe personenvoertuigen die ook eigenaar is van Mini en Rolls Royce. De onderneming maakt eveneens motorfietsen. BMW wist in 2023 prima cijfers te overleggen. De omzet kwam uit op €155,5 mrd, een toename van 9% ten opzichte van 2022. Het operationeel resultaat (ebit) dikte met 32% aan naar €18,5 mrd, dankzij hogere volumes en een gunstige verkoopmix.

In totaal leverde BMW zo’n 2,5 miljoen voertuigen af, een toename van 6,4%. Opvallend aan de cijfers was dat er wederom een fors bedrag (circa €8 mrd) is besteed aan onderzoek en ontwikkeling. Onder de streep resteerde een winst per aandeel van €17,67. Het bedrijf liet weten voor 2024 te rekenen op lichte groei, dankzij een toenemende vraag vanuit de consument, gestuwd door de lancering van een aantal nieuwe modellen. De ebit-marge dient op een vergelijkbaar niveau uit te komen als in 2023. Het management mikt daarmee op een marge tussen de 8 en 10%, wat onder de langetermijndoelstelling ligt van minimaal 10%.

Dankzij de goede prestaties konden ook aandeelhouders worden beloond. Het management stelde een dividend voor van €6 per aandeel, wat in lijn ligt met de gehanteerde pay-out ratio van 30 tot 40% van de winst. Op de huidige beurskoers van €106,45 bedraagt het dividendrendement 5,6%. Bestuursvoorzitter Oliver Zipse liet recent in een interview nog weten dat BMW de prijzen niet gaat verlagen omdat het een van de meest begeerde automerken is ter wereld. Aan een premiumvoertuig hoort volgens Zipse gewoonweg een hoger prijskaartje te hangen.

Advies aandeel BMW op ‘kopen’

Bij een geschatte k/w 2024 van 6 vinden wij BMW aantrekkelijk gewaardeerd. De flinke investeringen die de onderneming doet in elektrisch rijden zullen dit jaar naar alle waarschijnlijkheid pieken, wat voldoende vertrouwen geeft om het aandeel BMW van een koopadvies te voorzien.

Mocht u deze aanbeveling opvolgen dan dient u er rekening mee te houden dat we vanwege de verhandelbaarheid de voorkeur geven aan de gewone aandelen BMW (ISIN DE0005190003) en niet de preferente.


Volkswagen

Bij Volkswagen, de grootste autoconstructeur van Europa met merken als Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Skoda en Seat, hebben we in tegenstelling tot bij BMW een voorkeur voor de preferente aandelen (ISIN DE0007664039). Dit komt doordat dit type aandeel ook deel uit maakt van de DAX, wat een positief effect heeft op de verhandelbaarheid. Een preferent aandeel geeft de aandeelhouder vaak een iets hoger dividend. Daar staat dan tegenover dat u geen stemrecht heeft.

Volkswagen publiceerde prima jaarcijfers. De omzet over 2023 kwam uit op €322 mrd, een toename van 15% vergeleken met 2022. Het aantal afgeleverde voertuigen steeg met 10% naar 9,4 miljoen stuks. De onderneming wist met €22,6 mrd een vergelijkbaar operationeel resultaat te boeken als een jaar eerder. Onder de streep bleef een winst per aandeel over van €31,98, circa 8% meer dan vorig boekjaar.

Aandeelhouders werden getrakteerd op een dividend van €9,06 per aandeel. Op de huidige beurskoers van €108,36 bedraagt het dividendrendement daarmee 8,4%. Dat is fors, maar mede dankzij de sterke balans wel houdbaar naar mijn mening. De liquiditeitspositie van de autodivisie kwam eind 2023 boven de €40 mrd uit. In een toelichting liet het management weten in 2024 te mikken op een omzetgroei van 5%. De operationele marge moet uitkomen tussen de 7 en 7,5%. Dat zou een lichte verbetering zijn ten opzichte van 2023, toen Volkswagen een operationele marge van 7% wist te bewerkstelligen.

De kasstroom bij de autodivisie zal volgens de schatting van het management tussen de €4 en €7 mrd uitkomen. Dat is niet al te overtuigend, maar aandeelhouders moeten er net als bij BMW rekening mee houden dat de investeringen na 2024 naar alle waarschijnlijkheid jaarlijks zullen afnemen. Dit jaar ligt het budget nog rond de €40 mrd en tussen 2025 en 2029 zal er nog eens €170 mrd worden geïnvesteerd. Door een geleidelijke afname van de investeringen zou de kasstroom bij de autodivisie snel weer kunnen oplopen richting de €10 mrd.

Advies aandeel Volkswagen op ‘houden’

Minder positief is dat het management liet weten duidelijk last te hebben van de Chinese concurrentie. In tegenstelling tot fabrikanten als BMW en Mercedes is Volkswagen daarvoor bovengemiddeld gevoelig, omdat het grootste deel van de omzet wordt geboekt met de verkoop van voertuigen uit het middenklassesegment.

Ondanks een geschatte k/w van slechts 4 gaan we niet verder dan een herhaling van ons houdadvies voor het aandeel Volkswagen. Een van de redenen dat we terughoudend zijn over de beleggingskansen in Volkswagen is dat er nog verschillende rechtszaken (denk aan het dieselschandaal) lopen tegen de onderneming.


Stellantis

Een onderneming waar we al langer positief over zijn is Stellantis. Deze Europese autoconstructeur is geboren uit een fusie tussen Peugeot en Fiat Chrysler Automobiles. In tegenstelling tot andere spelers is de groep voornamelijk actief in Europa en Noord-Amerika. Daardoor is het ook een voorstander van de verhoging van de importtarieven op Chinese elektrische voertuigen, om zodoende bescherming te krijgen op haar thuismarkten. Enkele bekende merken in de portefeuille zijn Peugeot, Opel, Chrysler, Jeep, Dodge, Fiat, Alfa Romeo en Maserati.

2023 werd qua omzet en winst een recordjaar voor Stellantis. De omzet kwam uit op €189,5 mrd, een toename van 6% vergeleken met 2022. Het bedrijf verkocht 6,2 miljoen voertuigen, een plus van zo’n 7%. Uit die percentages zouden we kunnen concluderen dat de verkoopprijzen en marges tegenvielen, maar dat is zeker niet het geval. De groep profiteert nog altijd van synergievoordelen. De nettowinst steeg dan ook met 11% op jaarbasis naar €18,6 mrd (€5,94 per aandeel). De vrije kasstroom dikte met 19% aan naar €12,9 mrd. Aandeelhouders worden in de watten gelegd met een plan om voor €3 mrd aan eigen aandelen in te kopen, circa 4% van de uitstaande hoeveelheid. De sterke balans bood daarnaast voldoende ruimte om het dividend op te trekken naar €1,55 per aandeel. Bij de huidige beurskoers van €24,64 bedraagt het dividendrendement 6,2%.

Advies aandeel Stellantis op ‘kopen’

Dit jaar wil de onderneming bijna twintig nieuwe elektrische modellen op de markt brengen. Daarmee lijkt het zijn positie van marktleider in Europa op het gebied van elektrische voertuigen goed te verdedigen. Eerder wist Stellantis successen te behalen met onder andere de Peugeot E-208.

Ook voor dit jaar rekent het bedrijf op omzetgroei. Het heeft zich een ebit-marge van boven de 10% ten doel gesteld, zoals ook in 2022 lukte met toen 12,8%. Bij een geschatte k/w voor 2024 van 4 is het aandeel ondanks de flinke opmars op de beurs nog altijd aantrekkelijk geprijsd.

We denken dan ook dat er nog meer in vat zit voor Stellantis, dat met Carlos Tavares een van de meest gerespecteerde CEO’s binnen de sector aan boord heeft. ‘Kopen’ blijft het advies voor het aandeel Stellantis.


Mercedes-Benz

Het Duitse Mercedes-Benz is marktleider in luxewagens. Met het model AMG richt het bedrijf zich op het sportieve segment van de autosector. Daarnaast verleent de onderneming financieringen aan haar klanten. Over Mercedes-Benz zijn we de laatste jaren meerdere malen enthousiast geweest, maar enige tijd terug kwam het bedrijf met wat minder sprankelende jaarcijfers. De omzet kwam uit op €153,2 mrd, een toename van 2% ten opzichte van 2022.

Het operationeel resultaat (ebit) daalde met 4% naar €19,7 mrd, waarmee de ebit-marge voor het volledige jaar uitkwam op 12,8%. De netto kaspositie dikte met enkele miljarden aan richting de €32 mrd. Met zijn industriële activiteiten realiseerde het bedrijf een vrije kasstroom van €11,3 mrd. Onder de streep bleef een winst per aandeel over van €13,46. Een jaar eerder was dat nog €13,55.

Zoals verwacht konden aandeelhouders wederom rekenen op een mooi dividend, van €5,30 per aandeel, wat bij de huidige beurskoers van €74,61 een dividendrendement oplevert van circa 7%. Daarnaast werd een riant programma aangekondigd om voor €3 mrd (circa 4% van de beurswaarde) aandelen in te kopen. In tegenstelling tot andere autofabrikanten die rekenen op omzetgroei, mikt het management van Mercedes-Benz in 2024 op een vergelijkbare omzet als een jaar eerder. Het operationeel resultaat zal daarbij iets lager uitvallen.

Advies aandeel Mercedes-Benz naar ‘kopen’

Net als andere traditionele autofabrikanten zal Mercedes-Benz de komende jaren nog flink moeten investeren in de elektrificatie van zijn wagenpark. Dat betekent dat beleggers op de korte termijn niet al te veel moeten rekenen op een mooie winstgroei per aandeel.

Toch zien we bij een geschatte k/w voor 2024 van 6 mede door het mooie dividendrendement, de cashflow die het bedrijf weet te genereren en de bereidheid van het management om eigen aandelen in te kopen voldoende beleggingskansen in het aandeel. Het advies op het aandeel Mercedes-Benz gaat met een trede omhoog naar ‘kopen’.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ