Nestlé | Groei vlakt af in tweede kwartaal
Het eerste kwartaal van dit jaar was voor Nestlé een topperiode, met een autonome omzetgroei van 4,3%. Het bedrijf profiteerde van het veranderde consumentengedrag door de coronapandemie, dat zich vertaalde in voorraadvorming bij afnemers. Het was te verwachten dat die afnemers in het tweede kwartaal wat van hun voorraden zouden afbouwen, waardoor de omzet van Nestlé minder zou stijgen. Dat is inderdaad gebeurd. De autonome groei kwam in het tweede kwartaal uit op 1,3%, wat de groei over het eerste halfjaar op 2,8% bracht. Dat was overigens een stuk beter dan de -0,1% van Unilever, wat veel te maken heeft met het verschil in productmix van beide bedrijven.
Omzet Nestlé
Grote stijgers in het halve jaar waren bij Nestlé de diervoeding (+12,5% autonome omzetgroei), kant-en-klaarmaaltijden (+5,1%) en melkproducten en ijs (+7,0%). De eerstgenoemde activiteiten floreerden in de VS en Europa, de tweede categorie in de VS en de derde in Europa. Nestlé heeft de Amerikaanse ijsactiviteiten in 2019 in de VS afgestoten en dat leidde er, samen met wisselkoerseffecten, toe dat de totaalomzet met 9,5% daalde naar CHF41,2 mrd.
Net als bij Unilever, waren het vooral de producten voor thuisconsumptie die omzetgroei lieten zien. De omzet van de waterproducten liep juist terug (-10,4%) want die worden veel bij het uitgaan genuttigd en veel horecagelegenheden waren in het tweede kwartaal gesloten. Ook concurrent Danone had hier veel last van. Nestlé overweegt om ook de Amerikaanse wateractiviteiten te verkopen met het oog op verdere aanscherping van het productportfolio.
Nettowinst en advies
Het Zwitserse bedrijf wist de autonome operationele marge te verhogen van 17,1 naar 17,4%. Het autonome operationeel resultaat steeg met 7,9%, naar CHF7,2 mrd, en de gewone nettowinst met 18% naar CHF5,9 mld. Daar zat wel voor CHF1,5 mln aan verkochte activiteiten bij. Het bedrijf verwacht continuering van de resultaten voor de rest van 2020. Bij een k/w van 26 handhaaf ik daarom het koopadvies voor Nestlé.