Nestlé | Waarom deze defensieve groeireus koopwaardig blijft
Nestlé verhoogde in november omzetprognose en kwam met gunstige doelstellingen voor de langetermijn. De CFO voorziet echter wel uitdagende marktomstandigheden.
Het Zwitserse Nestlé, genoteerd in Zürich, is ’s werelds grootste voeding- en drankproducent, met een jaaromzet van CHF92 mrd. Het bedrijf heeft een divers productenpakket. De divisie dranken (zoals koffie en ijsthee) is met een omzetaandeel van ruim 20% het grootst, gevolgd door zuivel en ijs met 17%. Daarna komen baby- en medische voeding (18%), kant-en-klaarmaaltijden en ingrediënten (15%), diervoeding (13%), zoetwaren (10%) en water (circa 8%).
Bij ijs is het Nederlands-Britse Unilever de grote concurrent, bij zuivel en voeding is dat het Franse Danone. Bij de maaltijden kent Nestlé dezelfde problemen als Coca-Cola en McDonald’s: een deel van de Amerikanen wil gezonder eten. Het omzetaandeel van Noord- en Zuid-Amerika bedraagt 30%, dat van Europa ongeveer 15%. De operationele marge bedraagt 15%.
Nestlé verhoogde in november omzetprognose en kwam met gunstige doelstellingen voor de langetermijn. De CFO voorziet echter wel uitdagende marktomstandigheden.
Ondanks gunstige omzetberichten is het aandeel van het Zwitserse voedingsconcern Nestlé niet vooruit te branden. Wij blijven het echter koopwaardig vinden voor de lange termijn.
Vanwege met name het moeilijke economische klimaat hebben analisten hun koersdoelen voor het aandeel Nestlé verlaagd.