AB InBev | Droog gelegd door lockdowns
De bierverkoop, speciaal die in de horeca, heeft ernstig te lijden onder de lockdowns. AB InBev zag daardoor de omzet en operationele marge dalen.
De hoeveelheid door de brouwer verkochte drank daalde in het eerste kwartaal met 9,3%. Als China niet wordt meegerekend was dat 3,6%. Door hogere prijzen en een andere productmix daalde de totale omzet met ‘slechts’ 5,8%, naar $11 mrd. Extra kosten en lagere schaaleffecten leidden tevens tot een lagere marge, waardoor het operationeel resultaat met bijna 14% afnam, tot $3,9 mrd.
Advies blijft verkopen
De nettokwartaalwinst daalde van $1,4 mrd naar $1 mrd. Inclusief marktwaardeverliezen in het kader van beloningsprogramma’s was het verlies ruim $0,8 mrd. Het volgende kwartaal zal nog slechter zijn omdat dan de lockdowns buiten China sterker gaan wegen: in april verkocht de brouwer al 32% minder drank. Ik houd mij daarom bij het verkoopadvies.