Updates

Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Advies Hildo Laman, 1 mei 2020 13:56

Facebook profiteert van toenemend gebruik sociale media

0 0 Leestijd ongeveer

Facebook heeft last van lagere advertentieprijzen, maar al met al is de invloed van de coronacrisis op het bedrijf niet al te negatief. Het gebruik van de platforms neemt juist toe.

Er waren zorgen dat de advertentie-inkomsten van Facebook fors zouden dalen door de corona-uitbraak. Het sociale-mediabedrijf heeft inderdaad last van afnemende interesse in advertenties, maar zoals het er nu uitziet is de daling minder groot dan waar sommigen rekening mee hielden. De resultaten in het eerste kwartaal zijn in ieder geval lang niet slecht: een omzetstijging van 17,0% en zelfs een verdubbeling van de nettowinst ten opzichte van vorig jaar. De grote winststijging komt wel door een boete die Facebook een jaar geleden in het resultaat moest opnemen. Zonder dit effect zou de winst ongeveer gelijk zijn uitgekomen. Het was al bekend dat Facebook extra kosten maakt vanwege privacyproblemen en dat het ook zijn bedrijfsmodel wat heeft aangepast, wat inkomsten scheelt.

Advertenties

Facebook ziet dat de vraag naar advertenties voor reizen en auto’s vanaf midden maart sterk is afgenomen. Daar staat tegenover dat voor games, technologie en e-commerce de vraag juist is toegenomen. Per saldo zijn de gemiddelde prijzen voor advertenties wel gezakt. Dat is een teken dat de resultaten in het tweede kwartaal (vanaf 1 april) minder goed zullen zijn. Een drama zal het echter niet worden. Ceo en oprichter Mark Zuckerberg heeft in een commentaar gezegd dat het gebruik van de sociale platforms van het bedrijf sterk is toegenomen sinds de quarantainemaatregelen wereldwijd zijn ingevoerd. Dat kan hogere advertentievolumes betekenen, waardoor de lagere prijzen deels gecompenseerd zouden worden.

Advies Facebook

De eerstekwartaalwinst viel mee, maar het tweede kwartaal zal juist wat tegenvallen. Per saldo zie ik op dit moment geen reden om mijn winsttaxaties voor dit en volgend jaar (respectievelijk $7,20 en $8,70) te wijzigen. De k/w op basis van de schatting voor volgend jaar en een koers van $200 is 23,0. Dat is niet goedkoop, maar vergeleken met de andere Amerikaanse techreuzen valt de waardering wel mee. De omzetgroei is al jaren hoog, en ook in dit moeilijke jaar lijkt het erop dat Facebook zal groeien. Het percentage zal wel  aan de lage kant zal liggen ten opzichte van de groei uit het verleden, maar voor de langere termijn ziet het er weer beter uit. Het advies blijft ‘kopen’.

Facebook

In mrd $ 2021(t) 2020(t) 2019 2018
Omzet 90,5 76,2 70,7 55,8
Nettowinst 24,8 20,5 18,5 22,1

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ