Advieswijziging | Amerikaanse techreuzen solide of koopwaardig
Technologie-aandelen doen het in slechte beurstijden in de regel slechter dan gemiddeld. Maar in deze bearmarkt blijkt het tegenovergestelde: technologieaandelen doen het relatief goed. In de VS heeft de Nasdaq100-index, met veel technologie-aandelen, de afgelopen paar maanden minder schade opgelopen dan de meer gevarieerde S&P500 index.
Een voor de hand liggende verklaring voor de relatief goede prestatie van technologie op de beurs is dat thuiswerken zonder technologie vrijwel onmogelijk is. Programma’s zoals Zoom, TeamViewer en Skype (van Microsoft) worden nu veel gebruikt door thuiswerkers. Ook de verkoop van laptops en toebehoren is in ieder geval in de VS flink gestegen sinds de quarantainemaatregelen van kracht werden.
Wat betekent corona voor de koopwaardigheid van de aandelen van de Amerikaanse techreuzen? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, want de onderlinge verschillen zijn aanzienlijk. Amazon is bijvoorbeeld grotendeels overeind gebleven, terwijl Alphabet een behoorlijke tik heeft gehad. Maar één ding staat als een paal boven water: al deze bedrijven hebben het geld om de problemen te boven te komen. We lopen ze één voor één na.
Alphabet
De grootste zorg over Alphabet is de dalende verkoop van advertenties aan de reisbranche. Deze sector is een van de grotere klanten voor advertenties op zoekmachine Google. Cijfers zijn er niet, maar sommige analisten schatten dat deze sector goed is voor ongeveer 10% van de advertentie-inkomsten van Google. De verwachting is daarom dat Google in het eerste en tweede kwartaal vrij matige resultaten zal boeken. Er zijn echter ook lichtpuntjes. Zo lijkt het aannemelijk dat mensen meer tijd online doorbrengen, wat Google extra advertentiemogelijkheden zou kunnen bieden.
Het belangrijkste is echter dat de toekomst van Google, en dus Alphabet, er niet dramatisch anders uitziet dan een half jaar geleden. Het bedrijf heeft een aantal belangrijke dominante online platforms (Google en Youtube) en staat er financieel zelfs beter voor dat het alom geprezen Apple. En ondanks wat mindere periodes af en toe, is de groei al jaren hoog. Ook na de koersdaling is het aandeel nog niet goedkoop te noemen, maar wanneer zal een aandeel als dit wél goedkoop zijn? Het advies blijft ‘kopen’.
Amazon
Het aandeel Amazon doet het opvallend goed. Een belangrijke reden is dat er al aan het begin van de coronaproblemen in de VS een duidelijke stijging zichtbaar werd van het aantal online aankopen, met name bij Amazon. Het bedrijf maakte zelfs bekend veel extra mensen te hebben ingehuurd om alle orders te verwerken. De verwachting is wel dat Amazon minder nieuwe klanten voor de clouddienst zal krijgen omdat veel bedrijven nu even andere prioriteiten hebben. En omdat met e-commerce veel lagere marges behaald worden dan met clouddiensten, moeten beleggers rekening houden met lagere winstgroei in het vorige kwartaal en vooral in het huidige kwartaal.
De grootste aantrekkingskracht van Amazon voor beleggers zit nog altijd in de sterke marktpositie en hoge groei. Van de vijf bedrijven die in dit artikel aan bod komen, heeft Amazon de minst sterke financiële positie. Aan de toekomst van de onderneming hoeft echter niet te worden getwijfeld. Amazon is op verschillende gebieden marktleider, en financiering zal de komende jaren geen enkel probleem zijn. Beleggers zijn al jarenlang bereid een hoge prijs voor dit aandeel te betalen. Omdat er de laatste twee maanden nauwelijks koersverlies is geweest, is het nog steeds te duur om te kopen en is er geen reden om het bestaande houdadvies te veranderen.
Apple
Het aandeel Apple verloor in de coronacrash meer dan 25%, maar een deel van dat verlies werd begin april goedgemaakt. Apple waarschuwde in februari al dat de gegeven omzetverwachting voor het tweede kwartaal niet gehaald zal worden vanwege productieproblemen door de quarantaines. Tegelijkertijd werden in China minder iPhones verkocht. Het is logisch dat Apple ook in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar last zal hebben van de verschillende coronamaatregelen. Maar er is geen reden voor paniek. Een deel van de verloren omzet kan ingehaald worden. Veel van de klanten die geen iPhone konden kopen door quarantaine of tekorten bij Apple zelf zullen dit later alsnog doen. Apple heeft een redelijk trouwe klantenkring.
Hoge groei is de laatste jaren moeilijker geworden voor Apple. Daar staat echter tegenover dat het bedrijf hoge winstmarges behaalt en een heel sterke balans heeft. Verder geeft de trouwe klantenkring zekerheid aan beleggers. Het aandeel is dus nog altijd aantrekkelijk. Toch is Apple ondanks de koersdaling in februari en maart nu niet buitengewoon goedkoop. De gemiddelde k/w over de afgelopen vijf jaar was ongeveer 16, en is nu iets meer dan 20. Apple, dat op 30 april de tweedekwartaalcijfers bekendmaakt, is en blijft een goed bedrijf. Het is ook een goed aandeel, maar het is niet bijzonder aantrekkelijk geprijsd. Daarom ga ik nog altijd niet verder dan een houdadvies.
Facebook heeft beleggers geen extra informatie gegeven over de invloed van corona op het bedrijf. Het is echter logisch om te veronderstellen dat er in tijden als deze, waarin veel mensen thuis zitten, extra veel gebruik gemaakt wordt van sociale media en dat dit zich vertaalt in grotere gebruikersvolumes voor marktleiders Facebook en Instagram. De vraag is echter of dit ook tot extra omzet leidt. Net als Google, zal Facebook merken dat de advertentie-inkomsten uit een aantal sectoren teruglopen.
Facebook heeft van de vijf hier genoemde bedrijven de afgelopen vijf jaar de sterkste groei gekend. De komende paar jaar zal het groeitempo lager liggen. Het bedrijf heeft verschillende maatregelen genomen vanwege eerdere privacyproblemen. Een gevolg is dat Facebook minder makkelijk gebruikersdata kan inzetten om advertenties te plaatsen, wat scheelt in de inkomsten. Maar het lijkt erop dat de groei in de buurt kan komen van de 20%, en dat is nog altijd aanzienlijk. De k/w is verre van hoog, dankzij de lagere koers, en de financiële positie is prima. Ik verhoog het advies dan ook van ‘houden’ naar ‘kopen’.
Microsoft
Eind februari heeft Microsoft laten weten dat als gevolg van de verstoringen bij de productie van computers de omzet uit Windows lager zal uitkomen dan in eerdere prognoses. Voor de andere divisies heeft Microsoft de outlook herhaald. De invloed van corona op de volgende kwartaalcijfers zal dus per saldo niet dramatisch zijn. Een aantal Microsoft-programma’s, Skype en Teams, wordt juist veel gebruikt bij thuiswerken.
Ook Microsoft staat er financieel zo goed voor dat het met gemak de coronaproblemen zal overleven. Het aandeel is al jaren populair, en ondanks de recente koersval staat het nog altijd hoger dan op 1 januari van dit jaar. We kunnen Microsoft nu dus niet ineens goedkoop noemen. Vorig jaar was er een vrij hoge omzetgroei, 14,0%, maar een dergelijk percentage zal zeker niet elk jaar behaald worden. Dit jaar zal het naar verwachting rond 10% liggen. Dat is goed, maar de waardering is ook hoog. Op de huidige koers vind ik het bestaande houdadvies nog altijd het meest passend.