EVS komt traag op gang
In tegenstelling tot de vorige jaren is de Belgische wereldspeler in live (sport)verslaggeving het jaar minder sterk begonnen. Vooral door uitstel van klantenleveringen. Dat zet het aandeel (tijdelijk) onder druk.
=L’Oréal is ’s werelds grootste cosmeticabedrijf. Het is genoteerd in Parijs en kent een jaaromzet van €25 mrd.
Binnen de cosmeticamarkt kan onderscheid worden gemaakt per afzetkanaal en naar prestige. L’Oréal kent een professionele productendivisie die aan kappers levert (13% van de omzet) en een actieve cosmeticadivisie die zich vooral richt op apotheken en speciale afdelingen van drogisten (7%).
Voorts zijn er de gewone consumentenproducten. Daarvan vormt de massa-retailmarkt met ongeveer 50% van de omzet de grootste component. Luxecosmetica beslaat 30% van de omzet. Cosmetica levert met bijna 20% relatief hoge marges op.
L’Oréal kent in de familie Bettencourt een grootaandeelhouder. West-Europa (circa 35% van de omzet) en Noord-Amerika (28%) vormen de belangrijkste afzetmarkten. De opkomende markten vormen bij cosmetica nog niet echt een groeimarkt, maar maken wel meer dan 35% van de omzet uit.
In tegenstelling tot de vorige jaren is de Belgische wereldspeler in live (sport)verslaggeving het jaar minder sterk begonnen. Vooral door uitstel van klantenleveringen. Dat zet het aandeel (tijdelijk) onder druk.
Het winstgroeipotentieel van Colruyt Group lijkt opgeborgen te zitten in een boodschappenbak van de warenhuisketen. Structurele winstgroei is bijna onmogelijk op een competitieve Belgische retailmarkt.
Veel grondstoffenaandelen doen het prima, maar niet Rio Tinto. Het aandeel staat sinds het begin van het jaar 10% lager. Zoals vaker levert dat wel een goed instapmoment op.