Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 30 jul 2019 17:00

Buitenlandse Zaken: luxeproducten LVMH en Kering blijven geliefd

0 0 Leestijd ongeveer

De twee grootste luxeconsumptiegoederenbedrijven ter wereld, LVMH en Kering, hebben hun halfjaarcijfers gepresenteerd. Ik vorm een oordeel en kom tot een advies. Maar eerst geef ik een schets van de verwachte toekomstige marktontwikkelingen.

Bij het beoordelen van de toekomstige resultaten van de luxeconsumptiegoederenbedrijven LVMH en Kering is het vanzelfsprekend van belang hoe de markt voor producten als modekleding, leerproducten, schoonheidsproducten, horloges en juwelen zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Vooralsnog lijkt de groei van de markt niet wezenlijk te worden aangetast door het handelsconflict tussen China en de VS. Dit zijn tevens de twee grootste markten voor luxeconsumptiegoederen. Onderzoeksbureau Bain gaat nog steeds uit van een jaarlijkse gemiddelde groei van de markt van 3-5% tot en met 2025, naar €320-365 mrd, van €254 mrd in 2017 (Bain & Company, The Future of Luxury: A Look into Tomorrow to Understand Today, 10 januari 2019).

Verschuiving van de vraag

Er zijn wel ontwikkelingen gaande die leiden tot een geografische verschuiving van de vraag. De Chinese vraag maakte in 2017 ruim 30% uit van de totale vraag. 76% van die Chinese consumptie werd in het buitenland gerealiseerd. De zwakkere Chinese munt als gevolg van het handelsconflict remt de groei van deze toeristische bestedingen af, net als het gedaalde aantal bezoeken aan de VS. Bovendien stimuleert de Chinese overheid binnenlandse aankopen van luxeconsumptiegoederen door de importheffingen hierop substantieel te verlagen. Daarnaast blijven de goederen populair waardoor de vraag ernaar in China blijft stijgen. Bain verwacht dat de Chinese vraag in 2025 circa 46% van de totale wereldvraag zal zijn, waarvan 50% op de binnenlandse markt zou worden uitgeoefend. De totale Chinese vraag naar de luxeconsumptiegoederen zou in 2025 volgens Bain globaal met €75 mrd zijn gestegen, tegen de totale wereldwijdevraag ernaar met €95 mrd (middenwaardes van de bandbreedte van schattingen voor 2025). Ter vergelijking: in 2017 bedroeg de Chinese consumptie van de producten €81 mrd. Daarmee wordt duidelijk dat de sector voor de toekomstige groei volgens de schattingen vooral afhankelijk is van de ontwikkelingen van de Chinese vraag, zelfs al zouden de verwachtingen van Bain niet helemaal goed zijn.

Andere marktontwikkelingen

Het karakter van de klanten wijzigt ook geleidelijk; er vindt verjonging plaats. De rol van de consumenten die na 1982 zijn geboren (generaties Y en Z) gaat steeds belangrijker worden, net als overigens dus de rol van niet-westerse consumenten. Dat zal een aanpassing in het assortiment vergen. Bovendien vraagt het om andere, nieuwe verkooptechnieken distributiekanalen en presentaties, zoals meer online-activiteiten. De verwachting is dat de generaties Y en Z in 2025 55% van de markt vertegenwoordigen, tegen 32% nu (2017). Online zal dan 25% van de verkoopopbrengsten genereren, tegen 10% nu (2018). De verkoop in winkels blijft dus wel dominant (zie Bain & Company).

Kwartaalcijfers LVMH

De gewone halfjaaromzet (dus inclusief wisselkoerseffecten en effecten van acquisities en dergelijke) steeg met 15%, naar €25,1 mrd. De autonome omzet nam met 12% toe. De grote stijger bij de divisies bleef Mode en Leerproducten (+18% autonoom) en bij de regio’s was het Azië (exclusief Japan) met +18% autonoom. Europa en Japan stegen met 10% en de VS met 8%. De nettowinst nam toe met 9%, tot €3,3 mrd. Het verschil in percentage met de omzetstijging heeft te maken met hedging en met hoge marketingkosten. De operationele marge van voortgezette activiteiten daalde van 21,4 naar 21,1%. LVMH blijft gecommitteerd aan hoge omzetgroei om de marktpositie verder te verstevigen. De introductie van steeds weer nieuwe producten door de vele huizen van het bedrijf is daar onderdeel van. Uiteindelijk gaat dat ook naar beneden positief doorwerken. Het interimdividend per aandeel werd met 10% verhoogd, naar €2,20.

Kwartaalcijfers Kering

De zwakte van Kering versus LVMH is de grote afhankelijkheid van Gucci, en daarmee die van China. Dat maakt het risico van een slecht modeseizoen groter. LVMH heeft veel meer bedrijven en activiteiten en is dus minder gevoelig voor een terugslag. Gucci kende in 2018 een inhaalslag met omzetstijgingen van 40%. Een dergelijke groei is natuurlijk niet vol te houden. Over het halve jaar was zij met 20% veel lager. De vraag is nu of Gucci weer wat uit de gratie is, of dat de omzetstijging is genormaliseerd, zoals Kering heeft gemeld. Ik denk zelf ook aan normalisatie.

Kering meldde een autonome halfjaaromzetgroei van 15%, bij een gewone omzetstijging van 19%, naar €7,6 mrd. Gucci maakte van die omzet 63% uit. Daar moet aan worden toegevoegd dat de omzet van Yves Saint Laurent en andere huizen zelfs meer dan 20% steeg. Alleen bij Bottega Veneta was sprake van omzetdaling (-4%). Nieuwe collecties lijken er in het tweede kwartaal voor een ommekeer te hebben gezorgd. Voor Azië/Pacific, West-Europa, Japan en Noord-Amerika waren die groeicijfers respectievelijk 24, 15, 10 en 7%. Overigens meldde Kering ook dat de autonome groei in het tweede kwartaal met 14% steeg. Dat was dus licht onder de halfjaargroei.

Waar LVMH margedaling kende, nam die van Kering juist toe. De operationele marge (ebitda) steeg van 36,5 naar 36,8%. Die marge is veel hoger dan bij LVMH doordat LVMH veel meer diversiteit kent. De nettowinst uit voortgezette activiteiten nam bij Kering toe met 25% toe, tot €1,6 mrd. De verwachtingen waren bij Kering hooggespannen. De cijfers vielen daardoor tegen, met name die van Gucci, de groeimotor, wat leidde tot een forse koersdaling.

Andere luxe
Met een omzet van €260 mrd in 2018 vormde de markt voor modekleding, leerproducten, schoonheidsproducten, horloges en juwelen ongeveer 22% van de hele markt van luxeproducten. De sector luxeauto’s was met een omzet van €495 mrd groter. Luxetoerisme omvat €190 mrd, op afstand gevolgd door wijn en sterke drank (€71 mrd). Luxevoeding kende in 2018 een omzet van €50 mrd en kunst €41 mrd. Diezelfde omzet behaald de sector dure meubels en huisraad. Privévliegtuigen en -jachten kenden een omzet van €21 mrd en luxecruises van €2 mrd. De totale omzet aan luxe was in 2018 daarmee €1171 mrd. Alle sectoren groeiden circa 5% (bij constante wisselkoersen), met uitzondering van de vliegtuigen en jachten (-3%) en de cruises (+7%).

Advies

De vrees voor de geopolitieke ontwikkelingen is weer in de koers van beide aandelen gekropen. Dat leidt tot koersdruk. Speelde in 2018 de vrees voor een terugtredende Chinese consument naar aanleiding van het handelsconflict van China en de VS. Nu is er de onrust in Hongkong, met op de achtergrond het genoemde conflict.

Voor LVMH speelt ook mee dat president Trump Frankrijk wil straffen voor de Franse belasting op de verdiensten van grote bedrijven (vooral Amerikaanse). De waarderingen maken de aandelen gevoelig waarbij Kering door de recente koersdaling met een k/w van 20 een ‘disagio’ heeft tegenover LVMH met 26,0. Toch blijven beide aandelen aantrekkelijk vanwege de groeimarkt en hun additionele groeicapaciteiten daarin. Ik handhaaf daarom voor beide het koopadvies.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ