Column: juichend pessimisme
Dat gegeven roept bij mij juist een optimistisch gevoel op. Het sentiment is niet zelden een prima contra-indicator. Als het gros negatief is, is het tijd om te kopen, als iedereen himmelhoch jauchzend is, wordt het tijd om winst te nemen.
Nu ben ik bijna altijd positief gestemd, om de simpele reden dat over een wat langere termijn (vanaf enige maanden) de kans groter is dat koersen hoger staan dan lager. En hoe langer de termijn, hoe groter de kans op een stijging. Maar het wordt me wel moeilijk gemaakt optimistisch te blijven.
Handelsoorlog
Er zijn een aantal heel goede redenen om lagere aandelenkoersen te verwachten. Niet de minste daarvan is de handelsoorlog. Als er een begin van een oplossing uit het topoverleg tussen China en de VS komt rollen, zullen de beurzen positief reageren. Als de top mislukt, zal dat geheid tot flink lagere koersen leiden. De negatieve stemming van beleggers zal in dat geval op korte termijn terecht blijken te zijn.
Van de strategie afwijken is eigenlijk nooit een goed idee. Ik zal dus hoe dan ook omhoog blijven kijken. Omdat dit statistisch de beste keuze is, maar het sentiment als contra-indicator is nog een reden. De beurzen hebben de neiging weerbarstig te zijn. Als alles en iedereen negatief is, volgen niet zelden koersstijgingen in plaats van dalingen. Het omgekeerde kan natuurlijk ook.
Indicatoren die het beleggerssentiment weergeven
Koersen zakken door een overmaat aan verkopers, niet door pessimistisch gestemde mensen langs de zijlijn. Beleggers die vol hebben ingezet op een daling zullen op een gegeven moment winst willen of moeten nemen. Beleggers die veel hebben verkocht willen weer instappen. Dat heeft een positief effect. Meestal wordt het pas echt gevaarlijk als beleggers massaal worden overvallen door koersdalingen.
Dus als het de komende weken weer eens mineur is op de beurzen, zal ik dat als een koopkans (moeten) zien. Misschien geen populair standpunt, gegeven de grote groep mensen die negatief naar de aandelenmarkt kijkt. Maar ik beleg niet om populair te worden.