Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 18 apr 2019 12:41

Unilever overtreft verwachtingen en verhoogt dividend

0 0 Leestijd ongeveer

Unilever[actuele-koers issueid="11791"] rapporteerde over het eerste kwartaal een autonome omzetgroei van 3,1%. De analisten zaten bij hun verwachtingen gemiddeld iets onder de 3%, dus de cijfers vielen hen mee.

De aandelenkoers ging omhoog na bekendmaking van de cijfers. Een andere mogelijke reden daarvoor is dat Unilever het kwartaaldividend met maar liefst 6% verhoogde, van €0,3872 per aandeel naar €0,4104. Dat lijkt mij de meest waarschijnlijke reden van het positieve sentiment, want de autonome omzetgroei was voor mij een lichte tegenvaller.

In het eerste kwartaal van 2018 kwam de groei nog uit op 3,7% (exclusief de inmiddels verkochte spreads). De oorzaken van die groeidaling liggen bij Beauty & Personal Care (van 3,9% groei naar 3,1%) en Foods & Refreshments (van 2,3 naar 1,5%). Daar moet wel bij gezegd worden dat de week voor Pasen, waarin normaliter iets meer wordt verkocht dan gemiddeld, dit keer in het tweede kwartaal valt. Home Care presteerde met een autonome omzetgroei van 6% goed (was 4,9%). In deze divisie loont de nadruk die het bedrijf legt op geïnnoveerde premium-producten. Dat bleek ook uit de samenstelling van de groei. Die kwam vooral door prijsverhogingen, waar die in de andere divisies beperkt bleven.

Geografische verdeling en advies over Unilever

De pijn zat vooral (weer) in de ontwikkelde landen, met een groei van 0,3% (1,2% in 2018). Unilever is er nog steeds niet in staat de prijzen te verhogen vanwege het deflatoire klimaat. Overigens is ook de volumegroei er laag.

Latijns-Amerika presteerde eveneens slechter, met 0,4% groei (was 2,2%). In Argentinië laat de koopkracht het afweten door de hoge inflatie en in Mexico was sprake van het creëren van lagere voorraden. Die zullen dan in de toekomst weer moeten worden aangevuld.

Er waren wel aanwijzingen dat het tweede kwartaal een verbetering geeft. Voor het hele jaar handhaaft Unilever de verwachting laag in de bandbreedte van 3-5% autonome omzetgroei uit te komen. Dat werd dus dus met 3,1% wel bereikt in het eerste kwartaal. Bij een k/w van 20,7 handhaaf ik daarom het houdadvies.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ