Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 4 feb 2019 14:23

Unilever meldt solide groei

0 0 Leestijd ongeveer

De vierdekwartaal- en jaarcijfers van Unilever bevatten zowel verrassingen als tegenvallers. Per saldo werd onze visie op het aandeel er door ondersteund.

Unilever had voor de omzet over heel 2018 een doelstelling staan van 3-5%. Het gaat daarbij om de autonome groei, dat wil zeggen exclusief wisselkoerseffecten, acquisities en desinvesteringen en bijzondere posten. Het werd 3,1%, dus op het randje van de doelstelling. Die benauwde uitkomst werd veroorzaakt door het tweede en vierde kwartaal. In het vierde kwartaal bedroeg de autonome groei 2,9%.

Divisies bij Unilever

Vooral Foods & Refreshments liet het afweten (+2,3% exclusief de verkochte spreads). Unilever heeft problemen op het Amerikaanse continent. In de VS stonden de verkopen van dressings en thee onder druk. In Latijns-Amerika zijn enkele landen waar het economisch slecht gaat. Ook in Europa verloopt de groei traag, maar het bedrijf werd er in andere kwartalen geholpen door de grote omzetten bij ijs. Het is zeer de vraag of Foods & Refreshments in 2019 ook niet druk op de totale omzetgroei zal blijven uitoefenen.

Heel positief oogde Home Care (huishoudelijke producten), met een autonome omzetgroei van 5,3% in het vierde kwartaal. Vernieuwde producten en de opkomende markten trokken de omzet omhoog. Wisselkoerseffecten en de verkoop van spreads leidden voor de gewone omzet tot een forse daling (zie tabel).

Operationeel resultaat en operationele winst

Kostenreducties bij inkoopkosten, overhead en marketing leidden tot een operationele margestijging van 90 basispunten, van 17,5 naar 18,4%. Daarmee ligt Unilever op schema voor de beloofde 20% in 2020. Het autonome operationeel resultaat steeg met 8,1%, waar het gewone operationeel resultaat vooral door de verkoop van spreads met 41,5% toenam. De autonome nettowinst per aandeel steeg van €2,24 naar €2,36 (+5,2%). De gewone nettowinst per aandeel nam met 62% toe, tot €3,50.

Al met als staat de autonome omzetgroei onder druk, weet Unilever compensatie te vinden door hogere operationele marges en stijgt de autonome nettowinst per aandeel gematigd. Het bedrijf verwacht voor 2019 weer een autonome omzetgroei van laag in de bandbreedte van 3-5%, met een marge in de buurt van 19%. Bij een k/w van 18.9 blijft mijn advies daarom ‘houden’.

Jaarcijfers
in mln € 2018 2017
Omzet 50.982 53.715
Oper. res. (ebitda) 12.535 8.857
Nettowinst 9.808 6.486
WpA €3,50 €2,16

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ