Updates

Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ArcelorMittal

Advies
houden
image description
Longread Jaap Barendregt, 18 feb 14:00

Buitenlandse zaken: markt voor luxegoederen blijft groeien

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ArcelorMittal

Advies
houden

De laatste tijd zit de klad in de koersstijgingen van luxeconsumptiegoederenbedrijven. Dat heeft algemeen beurstechnische oorzaken, maar ook sectorspecifieke. De koersdruk die hierdoor ontstaat, is wat de grote bedrijven betreft echter te zien als een beleggingskans.

Bij beleggers zijn de afgelopen maanden zorgen ontstaan over de groeiperspectieven van de luxeconsumptiemarkt. Meer specifiek: er zijn zorgen over het gedrag van de Chinese consument. Dat heeft te maken met het Amerikaans-Chinese handelsconflict, de licht afnemende economische groei van China en de gevolgen daarvan voor de Chinese consumentenbestedingen. Daar bovenop heerste in het vierde kwartaal van 2018 een slecht algeheel beursklimaat.

Over China maak ik mij echter weinig zorgen. Zo stimuleert de Chinese overheid uit valuta-overwegingen de aanschaf van de goederen in China zelf in plaats van in toeristenbestemmingen. Dit gebeurt door de importtarieven op de goederen te verlagen. En op de wat langere termijn blijft de markt te kenmerken als een snelle groeimarkt. De koersdruk op de aandelen van bedrijven als LVMH en Kering is dus eerder te zien als een beleggingskans. Let wel: een oplevende handelscrisis kan natuurlijk altijd tijdelijk roet in het eten gooien.

Groeimarkt

Bain & Co, de bekendste marktspecialist, rapporteerde in januari zijn onderzoeksresultaten naar de ontwikkeling van de luxeconsumptiemarkt. Daarbij werd niet gekeken naar auto’s boten, drank, kwaliteitsvoedsel, toerisme en andere vormen van beleving, maar naar goederen als kleding, tassen, horloges, juwelen en schoonheidsproducten. Voor die luxeconsumptiemarkt wordt tot 2025 een jaarlijkse gemiddelde omzetgroei van 3 tot 5% verwacht: van €260 mrd naar €320 tot €365 mrd. Dat is overigens al minder dan de €390 mrd die in juni 2018 werd verwacht. Van de in januari 2019 verwachte groei zou de Chinese consument 46% uitmaken, in plaats van 33% nu. De internetverkopen zullen aan belang winnen: van 10% nu naar 25% in 2025. Dat heeft een drukkend effect op de operationele marge  (ebit) die in 2018 op gemiddeld 20% zal uitkomen en dat in 2025 ook zal doen.
De grote bedrijven zijn volgens mij door hun imago, expertise en schaal in staat zich een onevenredig groot deel van de groei in de luxeconsumptiemarkt toe te eigenen. Ik bespreek LVMH, Kering en PVH Corp, die alle drie in de offensieve portefeuille zijn opgenomen.

Kering

Het Franse Kering heeft aan Gucci een groeimotor en concentreert zich sinds de verkoop van het meerderheidsbelang in sportmerk Puma in 2018 meer op de luxeconsumptiemarkt. Zo bestaat de verwachting bij Bloomberg dat Kering de inspanningen van Gucci op de juwelen- en horlogemarkt gaat vergroten, een vrij snel groeiende marktsector. Over groei heeft Kering overigens niet te klagen. In 2018 kwam de omzetgroei van de voortgezette activiteiten uit op 29%, tot €13,7 mrd. Bij dochter Gucci (61% van de omzet) was dat zelfs 37%, met als uitblinkende regio’s met 43-45% groei Azië Pacific en Noord-Amerika. Het operationeel resultaat van de voortgezette activiteiten steeg zelfs met ruim 46% naar  €3,9 mrd en de nettowinst van die activiteiten met 49% naar €2,8 mrd. Naast omzetgroei weet Kering sinds 2015 gestaag, zonder rekening te houden met Puma, de operationele marge te verhogen. In 2018 steeg die van 25% naar 29%. Gewilde productontwerpen en aanpassingen in de distributie zoals het verplaatsen en herinrichten van winkels, zullen er aan bijdragen dat de omzet- en margegroei ook in 2019 wordt voortgezet. Ook komen er verbeteringen bij Bottega Veneta, het zorgenkindje (met 8% van de omzet). Met een verwachte winstgroei van ruim 13% en een k/w van 18,5 blijft Kering ‘kopen’.

PVH Corp

Het Amerikaanse PVH Corp is vooral bekend van de merken Tommy Hilfiger en Calvin Klein. De omzetgroei van 10% (bij constante wisselkoersen) over de eerste negen maanden tot 4 november naar $7,2 mrd kan weliswaar niet tippen aan sommige groeicijfers van Kering, maar is desondanks hoog. De groei wordt gedragen door Tommy Hilfiger, met 12%, dat inmiddels 44% van de omzet uitmaakt. Calvin Klein (38% van de omzet) groeide met 10%. Daar worden herstelwerkzaamheden verricht; de groei moet omhoog. Het operationeel resultaat over negen maanden steeg met 32% naar $758 mln. De nettowinst nam met 37% toe tot $588 mln. Bij de derdekwartaalcijfers werd de verwachting voor het hele boekjaar naar boven bijgesteld: van $8,98 naar $9,11 per aandeel. Dat werd in januari nogmaals verhoogd met circa $0,15. Dit geeft aan dat het goed gaat met de zaken. Overigens, deze verhoging is exclusief de herstructureringskosten bij Calvin Klein van ongeveer $120 mln in 2019. Het bedrijf koopt aandelen in. Bij een k/w van 11,9 en gezien de resultaatsgroei, handhaaf ik het koopadvies.

LVMH

LVMH kwam recent met de jaarcijfers. De zorgen bij beleggers over minder consumptie van de producten van LVMH door Chinezen lijken ongegrond. De omzet van LVMH in Azië (met Japan) steeg met 15%. Aangezien dit deel van de wereld voor 36% van de omzet van LVMH staat, is die stijging substantieel. Ook in het vierde kwartaal was de omzetgroei er 15%. Er is dus geen sprake van een verzwakking. Bij de divisies was Mode & Leer met +19% de grote groeier. Voorts was de margestijging bij Horloges & Juwelen en bij de eigen (toeristen-)winkels sterk. Dat moet vooral het gevolg zijn van een andere mix van verkochte producten, want de operationele investeringen bleven op peil. De totaalomzet over 2018 steeg met 10% (11% autonoom), naar €46,8 mrd. Mede door de genoemde divisies steeg de operationele marge van heel LVMH van 19% naar 21,1%. De combinatie van omzetgroei en een hogere marge leidde tot een nettowinstgroei van 18,4%, tot ruim €6,3 mrd. Ik gaf vorige week al een snel commentaar op de cijfers. Bij een gezien de groei niet veeleisende k/w van 21 handhaaf ik het koopadvies.

Verschuiving verwacht in distributiekanalen
Het makkelijkst te financieren distributiekanaal op de luxeconsumptiemarkt is het warenhuis. Daar krijgen producten echter vaak weinig aandacht. Om die reden zijn er bedrijven die shop-in-shops huren. Dan kunnen zij hun producten in een aparte ruimte in het warenhuis tonen aan het publiek. Is de lokale markt groot genoeg, dan loont het voor bedrijven om zelf winkels te openen. Daar kan het eigen imago beter naar voren worden gebracht. Het publiek kan onderdeel worden van dat imago en het bezoek van de klant kan voor hem een belevenis worden. Dat geldt al helemaal voor zogeheten vlaggenschipwinkels (flagship stores) waar het bedrijf in volle glorie zijn productenpalet toont. Met de opkomst van nieuwe generaties zullen de verkoopkanalen weer aangepast worden. De opkomst van internet maakt de winkels voor jongere generaties consumenten tot een aanvulling. Momenteel maken onlineverkopen 10% uit van de luxeconsumptiemarkt. Bain & Co verwacht dat dit 25% zal zijn in 2025.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,95 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!