Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 14 jan 2019 14:13

Binnenlandse Zaken: Ahold Delhaize voert felle strijd om online-consument

0 0 Leestijd ongeveer

Ahold Delhaize valt onder de rubriek aandelen die een veilige haven zijn geweest bij de recente koersval op de beurzen. Het concern bevindt zich echter in een turbulente omgeving.

Internet intensiveert strijd

De concurrentiestrijd om de populariteit bij de klant is dominant in de strategie van Ahold Delhaize. Dat is natuurlijk altijd al het geval geweest, maar de komst van internet heeft die strijd geïntensiveerd.

De concurrentiestrijd tussen supermarkten lijkt in de VS intensiever te zijn dan in Europa. Het internet maakt het mogelijk dat kapitaalkrachtige bedrijven van buiten de supermarktsector toetreden. Daarbij denk ik vooral aan Amazon. Zo speelt de concurrentiestrijd zich meer dan ooit ook af op het terrein van digitale bestellingen die worden opgehaald bij de winkel of op centrale afhaalpunten, of die thuis worden afgeleverd. Daarnaast is er natuurlijk de aloude concurrentie bij het bezoek aan de winkels. Een probleem voor supermarkten is dat de ‘internethandel’ gepaard gaat met nieuwe kosten en dus verliesgevend is. Echter, niet actief zijn op internet betekent dat de klant naar de concurrentie gaat. En dat wellicht dan ook gaat doen als het gaat om winkelbezoeken, als er althans een winkel van de concurrentie in de buurt is. Maar dat laatste hoeft niet het geval te zijn in de grote VS.

Teneinde uit de kosten te komen is het van eminent belang dat het aantal klanten en transacties zo groot wordt dat door schaaleffecten de kosten per klant of transactie omlaag gaan. Bovendien kan aan de kosten gewerkt worden door de verzameling van de bestelde goederen efficiënter te laten verlopen.

Ophaalpunten verdubbelen

Ahold Delhaize is in de VS bij de internetbestellingen actief met Peapod en in de Benelux met Bol.com en Ahold.nl. Internetbestedingen door consumenten zijn nieuw, dus zij komen geleidelijk van de grond. Vanuit die kleine basis is de groei wel hoog, veel hoger dan die van de verkopen via de winkels. In de VS stond de internetomzetteller na drie kwartalen in 2018 op 2% ($654 mln van het totaal van $33 mrd aan Amerikaanse omzet). Bol.com had in 2017 al een omzet van €1,6 mrd, en zal naar verwachting over 2018 een omzet van €2 mrd kennen, maar daar zitten niet alleen goederen van Ahold Delhaize bij, maar ook van BCC, Zeeman, Rituals en Pets Place. Bol.com was al jaren actief voordat Ahold Delhaize het overnam. Ahold.nl had in 2018 vermoedelijk een omzet van €0,6 mld. De totale Nederlandse omzet komt over 2018 uit op ongeveer €14 mrd, die in de Benelux op €19 mrd. De bijdrages van de internetbedrijven zijn met ruim minder dan 10% dus nog beperkt te noemen.

Inkoop van eigen aandelen
De beoogde vrije kasstroom zal tot en met 2021 €2 mrd per jaar zijn bij investeringen van 3% van de jaaromzet. Voor 2019 komt dat neer op €2 mrd. Het bedrijf koopt bovendien in 2019 voor €1 mrd aan aandelen bij een stijging van de nettowinst per aandeel van 5 tot 10%. Dat is circa 3,75% van het huidige uitstaande kapitaal.

Toch ziet Ahold Delhaize de urgentie om die bijdrage in een snel tempo te verhogen. Dat is de druk van Amazon en van de expansiereactie op Amazon van andere winkelketens zoals Wal-Mart. Wat de Benelux betreft (nu nog vooral Nederland) zou volgens Ahold de omzet voor Bol.com ongeveer moeten zijn verdubbeld in 2021, met al in 2018 een positief operationeel resultaat (ebitda). Ahold.nl zou ongeveer in hetzelfde tempo moeten groeien. Voor de VS staat wat Peapod betreft ook een verdubbelde omzet op het programma. Ook moet in 2019 het aantal ophaalpunten in de VS meer dan verdubbeld worden: van 250 naar 600+. Daarbij zou in 2020 65% van het aantal klanten op dezelfde dag moeten kunnen beschikken over de bestelde producten.

Opvoeren van leveringssnelheid en kassasnelheid

In samenwerking met derden, waaronder wetenschappelijke instellingen, worden voor de internetactiviteiten groothandelseenheden gecreëerd. Daarin gebeurt het verzamelen van de bestelde producten volledig automatisch. Die eenheden kunnen in aparte gebouwen zijn gehuisvest, maar ook als aparte ruimte in een winkel.
Voorts worden voor de klant in de winkel systemen ontwikkeld die de klant in de gelegenheid stellen om al winkelend de prijzen op te slaan van de producten die zij vanuit de winkelschappen mee naar huis willen nemen. De kassa kijkt als het ware met ze mee. Dat systeem  kan bestaan uit een lezer van de op de producten bevestigde prijscodes, maar ook uit camerasystemen die voor klant en kassa vaststellen wat de prijs van het uit het schap gepakte product is. De klant heeft het voordeel van tijdwinst en Ahold Delhaize kan toe met minder kassa-medewerkers. De bedoeling is ook dat de winkelende klant hierdoor een leukere ervaring heeft.

Klantbeleving en margedruk stijgen

Klantbeleving is ook bij andere onderdelen van de strategie prominent. Daartoe wordt het winkelconcept van de verschillende winkelketens geregeld aangepast. Nu zijn Giant Food en Stop & Shop weer aan de beurt, net als Nederlandse vestigingen. Vers en makkelijk te verwerken tot een maaltijd komen centraler te staan, net als het ‘tappen’ van losse producten die vroeger verpakt werden verkocht.
Dit soort veranderingen vergt echter ook substantiële investeringen. Zo heeft Stop & Shop circa 450  winkels (inclusief de recente aankoop King Kullen Grocery). De beoogde omzetstijging moet de negatieve marge-effecten van de grootschalige investeringen compenseren. Duidelijk is ook dat vooral de Amerikaanse internetverkopen, hoe belangrijk ook voor de concurrentiepositie, nog geruime tijd verliesgevend zullen zijn. Ahold Delhaize kan in 2019 bij de winkelverkopen nog profiteren van synergie-effecten door de bundeling van de Amerikaanse activiteiten van Ahold en Delhaize. Voorts staat tot 2021 €1,8 mrd aan besparingen op de rol. Daarom zie ik op korte termijn geen reden om het koopadvies voor Ahold Delhaize te verlagen. Ondanks een koersstijging van 14% in de afgelopen drie maanden is de k/w (van bijna 15) zeker acceptabel gebleven.

De meeste omzet komt uit de VS
Ruim 60% van de omzet van Ahold Delhaize wordt gedraaid in de VS. Het bedrijf is actief in het noordoosten van de VS, grofweg van Maine tot en met North Carolina (met de staat en de stad New York). In de loop der jaren zijn meerdere winkelketens overgenomen of in het ‘assortiment’ gekomen door de fusie van Ahold met Delhaize, te weten Stop & Shop, Giant, Food Lion, Hannaford en Giant Martin’s. Ahold Delhaize is marktleider in de regio, maar heeft wel te maken met de regioloze concurrentie van internethandel. Bovendien zijn de Duitse ketens die ook in Nederland veel aan prijsconcurrentie doen, Lidl en Aldi, geïnteresseerd in de VS.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ