Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Hildo Laman, 27 sep 2018 10:22

Is TomTom nu eindelijk te koop?

0 0 Leestijd ongeveer

TomTom is met het verrassende bericht gekomen dat het de verkoop van Telematics overweegt. Telematics is het onderdeel dat navigatietoepassingen en andere diensten levert aan logistieke bedrijven. Het bedrijf heeft niet toegelicht waarom het deze stap overweegt.

Er zijn natuurlijk wel redenen te verzinnen. Zo kan het haast geen toeval zijn dat het nieuws bekend wordt gemaakt vlak na de recente koersval van het aandeel. Die werd veroorzaakt door het nieuws dat verschillende autofabrikanten Google hebben gekozen als leverancier van de infotainmentprogrammatuur die ze in hun voertuigen inbouwen. Navigatie maakt daar deel van uit.

Scenario’s

De mogelijke verkoop van Telematics kan vanuit verschillende scenario’s verklaard worden. Zo kan het zijn dat TomTom de verkoopopbrengst wil gebruiken om te investeren in de digitale kaarten een aanverwante diensten. Het bedrijf zou dan alles op alles willen zetten om een sterke plaats te verwerven op de markt voor digitalisering van de auto. Concurrenten zijn onder andere het al eerder genoemde Google, dat de auto wil integreren in zijn Android-platform. Ook Here, de voormalige navigatietak van Nokia, is een concurrent. Dit bedrijf heeft het voordeel dat het is overgenomen door Audi, BMW en Daimler samen. Daardoor heeft het automatisch al een goede uitgangspositie in de markt.

Het is niet uitgesloten dat TomTom kan slagen op dit terrein, maar het is wel een kleine partij met weinig financiële armslag vergeleken met de concurrentie. Het is naar mijn mening dan ook niet het meest gunstige scenario voor TomTom. Het zou een soort alles-of-nietspoging van het bedrijf zijn.

Som der delen

Een andere mogelijkheid is dat het bestuur van TomTom nu denkt dat het bedrijf beter af is als het zelf onderdeel uitmaakt van een grotere organisatie. Dat zou betekenen dat TomTom zelf overgenomen wordt. De verkoop van Telematics zou een tactiek kunnen zijn om de maximale prijs te krijgen voor het bedrijf zoals het nu is. Vaak levert de losse verkoop van onderdelen meer op dan het geheel in één keer verkopen. Een potentiële koper die in één specifiek onderdeel geïnteresseerd is, zal waarschijnlijk niet op het hele bedrijf willen bieden. Hoe meer potentiële kopers, hoe beter het is voor het verkoopresultaat.

Dit is naar mijn mening al een meer voor de hand liggend scenario. De verkoop van Telematics zou dan een eerste stap zijn om TomTom op te knippen en te verkopen. Telematics zal waarschijnlijk een redelijk goede prijs opleveren. Voor de consumententak zullen kopers minder warm lopen. De omzet van deze divisie daalt al jaren. En consumentenelektronica heeft vaak lage marges.

Waarde TomTom

TomTom heeft geen concrete overnameprijs genoemd voor Telematics. Om een inschatting te maken, kunnen we een vergelijking maken met het Zuid-Afrikaanse bedrijf Mix Telematics, dat ongeveer drie maal de omzet waard is. In het geval van Telematics zou dat een prijs van ongeveer €0,5 mrd betekenen. Met een overnamepremie zou dat bijvoorbeeld €0,6 mrd kunnen worden.

De consumententak is lastig te waarderen. Minder dan één keer de omzet zou niet vreemd zijn, bijvoorbeeld €0,3 mrd. De rest, de digitale kaarten en andere navigatiesoftware, zou zomaar €1,0 mrd waard kunnen zijn. Het zou veel meer kunnen zijn, maar ook heel wat minder.

De genoemde getallen geven een totaal van €1,9 mrd. Dat is ruim 10% meer dan de op dit moment geldende marktwaarde van €1,7 mrd. Maar zoals gezegd: dit zou veel meer, maar ook een stuk minder kunnen zijn. Ook is het mogelijk dat het bestuur plannen heeft die niet in de scenario’s passen die ik hier beschrijf. Het advies blijft daarom in het midden: ‘houden’.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ