Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Hildo Laman, 18 sep 2018 12:00

Koers TomTom implodeert door verlies klanten

0 0 Leestijd ongeveer

Het aandeel TomTom is dinsdagochtend buitengewoon hard onderuit gegaan. Dat komt door het bericht dat de auto-alliantie Renault, Nissan en Mitsubishi Google gaat gebruiken voor de infotainment in haar automodellen.

Het infotainmentsysteem voor de drie automerken zal in 2021 geïntroduceerd worden. TomTom levert tot nu toe software voor systemen in een aantal modellen van Renault en Mitsubishi, en zal dus een paar klanten kwijtraken.

Voor onze wpa-taxaties voor dit en volgend jaar (respectievelijk €0,24 en €0,30) maakt dit nieuws niets uit. In de autowereld gaan veranderingen niet heel erg snel. Het kost jaren om een nieuw model te ontwikkelen. Maar door het bericht ontstaat wel twijfel over TomTom als een van de grote overgebleven spelers op het gebied van de digitale auto. Google is natuurlijk een veel groter bedrijf dan TomTom.

Maar het is voorlopig niet zo dat het over en uit is voor het bedrijf. TomTom heeft nog andere activiteiten, zoals fleetmanagement. Verder lijkt het niet aannemelijk dat alle autofabrikanten overstappen naar Google. Je kunt immers minder goed concurreren als je precies hetzelfde biedt als de concurrent. Ook hebben autofabrikanten er geen belang bij dat Google de alleenheerser op deze markt wordt.

Advies TomTom

Het aandeel werd erg hoog gewaardeerd, vooral door de fantasie over de toekomst. Het optimistische droombeeld is wel ruw verstoord door de realiteit van concurrentie en verandering. De vraag is wat TomTom nu waard zou moeten zijn. Op basis van een redelijke k/w van bijvoorbeeld 15 en een wpa van 0,30 kom je uit op €4,50, nog een stuk onder de huidige koers.

Aan de andere kant zullen beleggers nu meer dan ooit pleiten voor een overname. Mogelijk heeft de koersklap ook de oprichters wat dit betreft op andere gedachten gebracht. Maar of er een koper is, en tegen welke prijs, is een grote vraag.

De plussen en minnen voor het aandeel zorgen ervoor dat het advies op ‘houden’ blijft staan. Wel wil ik waarschuwen voor nog meer onrust. Een volgend slecht bericht zal voor een verdere daling zorgen. Maar het is natuurlijk niet zeker dat zo’n bericht er ook komt.


Nieuw: oog in oog met de redactie, de video-chatsessie met de experts van Beleggers Belangen. Kijk mee en stel je vragen op donderdag 20 september van 20.00 uur tot 21.00 uur. Via de livestream bij de redactie op je computer, tablet of smartphone. Schrijf u nu in.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ