TomTom | Navigatiespecialist verhoogt prognoses
Nu de dalende autoverkopen en het tekort aan computerchips grotendeels van de baan zijn, kan TomTom de omzetprognoses verhogen. Toch is niet meteen duidelijk wanneer er netto groene cijfers komen.
TomTom verleent allerlei digitale navigatiediensten en verkoopt navigatieapparatuur. Het bedrijf is groot geworden met de verkoop van losse navigatieapparaten aan consumenten. Inmiddels levert het ook digitale kaarten aan autofabrikanten, vlootmanagementdiensten aan logistieke bedrijven en sporthorloges. Het bedrijf is opgedeeld in drie divisies: Automotive & Enterprise, Telematics en Consumer.
TomTom is in 1991 opgericht. De oprichters hebben samen nog altijd een groot deel van de aandelen in bezit. Het hoofdkantoor staat in Amsterdam. Het aandeel maakt deel uit van de AMX index.
Voor een belegger is het aandeel TomTom vooral interessant vanwege de digitalisering van de auto en vervoer. Voor zelfrijdende auto’s zijn hoogwaardige digitale kaarten nodig. TomTom keert geen dividend uit aan aandeelhouders. In vergelijking met andere aandelenkoersen in de AMX is de ontwikkeling van de koers van TomTom de laatste jaren matig geweest. De eerste paar jaren na de introductie deed het aandeel het goed, maar daarna heeft het aandeel het minder goed gedaan dan veel andere aandelen in de AMX index.
TomTom staat in de koerswijzer van Beleggers Belangen.
Nu de dalende autoverkopen en het tekort aan computerchips grotendeels van de baan zijn, kan TomTom de omzetprognoses verhogen. Toch is niet meteen duidelijk wanneer er netto groene cijfers komen.
Ondanks sterke kwartaalcijfers ging het aandeel TomTom hard onderuit. Hogere salariskosten en zwakkere autoverkopen drukken volgend jaar de kasstroom.
TomTom investeert dit jaar nog volop, wat verlies betekent. Maar er zit groei aan te komen. Als de investeringen ook wat gaan normaliseren, is winst in de toekomst mogelijk.