Updates

Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Internationaal

BP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Exxon Mobil

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Total

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
houden
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Coca-Cola

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASM International

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BE Semiconductors

Advies
kopen
image description
Advies Hildo Laman, 20 aug 10:05

Einde wilde rit TomTom lijkt in zicht

0 0 Leestijd ongeveer

laatste advies

De verkoop van TomTommetjes aan consumenten loopt al jaren terug, waardoor de omzet zakt. Maar het einde van de daling lijkt in zicht, en ook de winst ziet er beter uit.

Beurslieveling

Het in 1991 opgerichte TomTom is groot geworden met de verkoop van persoonlijke navigatie-apparaatjes. Vooral begin deze eeuw is het bedrijf hard gegroeid. In 2002 had het bedrijf een omzet van €7,4 mln. In 2010 was dat €1521,1 mln. Dat betekent een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van maar liefst 114,0%. De introductie van het aandeel op de beurs in 2005 was dan ook een succes. Het aandeel werd geplaatst voor €17,50 per stuk. Het handelde korte tijd onder deze koers, maar het tij keerde al snel. Eind 2005 stond het aandeel al op €24. In 2007 bereikte het de piek in de koers op €56. Het jaar bleek een belangrijk keerpunt te zijn voor TomTom.

Donkere wolken

In 2007 kocht TomTom een belangrijke maker van digitale kaarten, TeleAtlas. Het bedrijf betaalde uiteindelijk €2,9 mrd voor dit bedrijf, nadat concurrent Garmin een bod van €2,3 mrd had uitgebracht. Een fors bedrag, dat beleggers niet op prijs stelden. De koers van het aandeel TomTom ging hard onderuit. Later bleek dat de overnamesom inderdaad te hoog was. Al in 2009 schreef TomTom €1 mrd af op de boekwaarde van TeleAtlas.

Er kwam nog een ander probleem voor TomTom bij in 2007. Apple introduceerde de eerste iPhone. In de jaren daarna verspreidde de smartphone zich razendsnel over de hele wereld. Smartphones kunnen ook gebruikt worden voor navigatie. Dat scheelt consumenten geld en een extra apparaat. De verkoop van de bekende TomTommetjes nam dan ook sinds die tijd af. Bovendien gingen steeds meer autofabrikanten navigatie inbouwen in nieuwe auto’s. Het zal duidelijk zijn dat ook dit niet gunstig was voor voor het bedrijf.

Pennystock

Het gevolg van de smartphone en de ingebouwde navigatie is dat de omzet vanaf 2010 bijna elk jaar is gedaald. Aandeelhouders hebben daardoor ook een bijzonder zware periode achter de rug. Op een gegeven moment was het aandeel nog maar een paar euro waard. Gelukkig eindigde het verhaal daar niet.

Langzame wederopstanding

TomTom heeft zich niet uit het veld laten slaan door de tegenvallers. Het bedrijf zag natuurlijk ook dat de verkoop van losse apparaten aan consumenten op lange termijn niet voldoende zou zijn. Er is dan ook werk gemaakt van het aanboren van andere omzetbronnen. TomTom levert bijvoorbeeld nu navigatiediensten rechtstreeks aan autofabrikanten. Dat deed het voorheen ook, maar op een veel kleinere schaal. Verder is het actief met apparatuur voor en dienstverlening aan logistieke bedrijven (wagenparkbeheer). En ook met de digitale kaarten wordt geld verdiend. Apple gebruikt bijvoorbeeld kaartinformatie van TomTom.

Helaas leverden deze andere activiteiten tot op heden niet genoeg op om het omzetverlies goed te maken dat de afgelopen jaren bij de consumentendivisie (de losse apparaatjes) is geleden. De omzet van dit jaar zal volgens het bedrijf ongeveer €825 mln bedragen, 52,5% lager dan in 2007. Maar er zijn redenen om optimistischer te zijn voor de komende jaren.

TomTom geen overnamedoelwit
TomTom wordt met enige regelmaat genoemd als een overnamekandidaat. Wij geloven daar niet in. Dat komt omdat de oprichters van het bedrijf, waaronder ceo Harold Goddijn, samen nog altijd 44% van de aandelen bezitten. Deze oprichters hebben tot nu toe laten weten tegen een overname van TomTom te zijn. Zolang dit zo blijft, zit een overname er niet in.

Zelfrijdende auto

De eerste reden is eenvoudig: door de afnemende omzet bij de consumentendivisie en stijgende omzetten elders, is het aandeel van de consumententak gedaald naar ongeveer 40% dit jaar. Dat betekent dat een verdere daling bij dit onderdeel een minder grote invloed heeft op het totaal. De tweede reden voor optimisme is de zelfrijdende auto. TomTom is logischerwijs actief op dit gebied. Zelfrijdende auto’s hebben digitale kaarten van hoge kwaliteit nodig (‘HD-kaarten’). TomTom werkt samen met onder andere Baidu (het Chinese Google) en Qualcomm aan technologie voor de zelfrijdende auto.

Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat de eerste volledig zelfrijdende auto’s consumenten naar de bestemming van hun keuze zullen rijden. Maar een tussenvorm is nu al beschikbaar. Er rijden al veel nieuwe auto’s rond die op een of andere manier functies van de chauffeur kunnen overnemen. De auto zorgt er bijvoorbeeld zelf voor dat de afstand tussen de auto en andere auto’s groot genoeg is of de auto parkeert automatisch. Voor dit soort functies zijn de HD-kaarten van TomTom nog niet noodzakelijk. Dus het is niet aannemelijk dat TomTom op korte termijn een (veel) hogere omzet zal krijgen als gevolg van de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Maar op de lange termijn is dat wel mogelijk.

Toekomst

De ontwikkeling van de zelfrijdende auto is een belangrijke reden dat de waardering van het aandeel al een tijd hoog is. Beleggers kijken niet naar de huidige resultaten, die rijmen niet met de koersontwikkeling. Maar als TomTom de juiste kaarten in handen heeft voor zelfrijdende auto’s, kan het een grote leverancier worden. Dat kan dus een financieel succes betekenen. Er zijn wel kapers op de kust: Here, dat in eigendom is van een aantal Duitse autofabrikanten, en Google zijn bezig met digitale kaarten. En ook Apple, dat een klant is van TomTom, zou later een concurrent van TomTom kunnen worden.

We denken dat aandeelhouders vooral moeten kijken naar de lange termijn. We denken dat de omzet komend jaar weer zal zakken, maar dat het maar een procent of 4 à 5 zal zijn. De winstmarges zijn aan het verbeteren, door hogere verkoop van producten met betere marges en door kostenreducties. Daarom verwachten we ondanks de lagere omzet volgend jaar een hogere winst per aandeel.

Advies

Voor dit jaar schatten we een winst per aandeel (wpa) in van €0,24 en voor komend jaar van €0,30. Met gebruik van dit laatste getal is de k/w ongeveer 29. Dat is aan de hoge kant. De mogelijkheden van de zelfrijdende auto prikkelen de fantasie van beleggers, waardoor een hoge waardering niet zo vreemd is. Wij zien de potentie ook, maar we zijn niet zeker of en wanneer TomTom de vruchten hiervan zal gaan plukken. Daarom gaat ons advies niet verder dan ‘houden’.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Dit artikel kunt u alleen lezen met een (proef)abonnement. U leest Beleggers Belangen vanaf €1,50 per week. Wat krijgt u zoal:

  • Concreet en onafhankelijk beleggingsadvies
  • Direct toepasbare beleggingsinformatie
  • Succesvolle voorbeeldportefeuilles