Volumegroei AB InBev is van korte duur
In maart verhoogden we het advies voor AB InBev van ‘verkopen’ naar ‘kopen’. De bierbrouwer had voor het eerst sinds tijden weer meer hectoliters bier verkocht, en bovendien steeg de opbrengst per verkochte hectoliter bier door een andere productmix (meer premium- en craftbier) en door opbrengstenbeheer.
Het eerste kwartaal van 2018 kende echter met -0,2% weer minder verkochte drank. Dit kwam door Noord-Amerika (-4,1%) en Brazilië (-9,2%). De daling in Brazilië (omzetdeel van 20%) betekende de omslag voor het totaal. Het weer was er slecht.
Nettowinst omlaag
Hogere hectoliteropbrengsten en lagere productie- en overheadkosten zorgden wel voor een bedrijfstotaalresultaat dat met 9,7% toenam, naar $3,9 mrd. De nettowinst daalde echter door eenmalige effecten met 27,5%, tot $1 mrd.
AB InBev verwacht weer Braziliaanse groei in het tweede kwartaal, en een algehele groeiversnelling in de tweede jaarhelft. Het tweede kwartaal kent veel marketing-uitgaven door het WK-voetbal. Bij een k/w van 19,6 blijft het ‘kopen’.