Carrefour ziet winst in 2017 vervliegen
Voor Carrefour was 2017 een moeilijk jaar. Dit geldt vooral voor de activiteiten in thuisland Frankrijk, maar ook voor die in België. De Franse jaaromzet bleef in 2017 weliswaar stabiel, met iets minder dan de helft van de totaalomzet, maar het operationeel inkomen daalde er met 33%, naar €692 mln.
Het concern had last van sterke concurrentiedruk. In Frankrijk buitelen de kruideniers over elkaar heen met kortingsacties. Dit gaat natuurlijk ten koste van de operationele marge. Bovendien pakt de overname van DIA-winkels niet goed uit. Deze maakten in 2017 voor €150 mln verlies. Carrefour moest ook flink op het winkelnetwerk van DIA afschrijven, tot een totaal van €1310 mln (samen met een goodwillafschrijving voor Italiaanse activiteiten). In Europa (exclusief Frankrijk) en elders (exclusief Azië) steeg de omzet wel. In Azië (lees vooral China) was er een lichte omzetdaling.
Nettoverlies
Het operationeel resultaat zonder bijzondere afschrijvingen (ebit) buiten Frankrijk bleef ongeveer stabiel. Door Frankrijk daalde het totaalresultaat echter met 17%, naar €2 mrd. Dit betekende een margedaling van 3,1% naar 2,5%. Ter vergelijking: Ahold Delhaize zit op 4,0%.
Onder de streep resteerde een nettoverlies van €362 mln. Als alle bijzondere posten in 2016 en 2017 worden uitgezonderd, zou 2017 een nettowinstdaling kennen: van €1031 mln naar €773 mln.
Eind januari heeft het management een serie maatregelen aangekondigd. Er komt extra aandacht voor de grote groeier Cash & Carry in Latijns-Amerika. In Europa (vooral in Frankrijk) komen online-initiatieven. Ook wordt, in navolging van bijvoorbeeld Tesco en Ahold Delhaize, het productaanbod veranderd. Er gaan meer versproducten verkocht worden. Deze initiatieven kosten echter geld en gaan ten koste van de marge. Ze worden terecht genomen, maar leiden zeker op korte termijn allerminst tot winststijging. Wij handhaven daarom het verkoopadvies.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.