Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Advies Jaap Barendregt, 29 aug 2016 14:07

Vivendi nog niet op de juiste winstkoers

0 0 Leestijd ongeveer

Het Franse mediabedrijf Vivendi lijkt bij de zoektocht naar antwoorden op de digitale ontwikkelingen en omzet nog niet de juiste strategie gevonden te hebben. Dat leidt tot winstdruk bij de kernactiviteiten. Wij blijven daarom bij bij een k/w van 33,8 bij het verkoopadvies.

De strategie van Vivendi blijft ondoorgrondelijk. In het verleden was het bedrijf de risee van de Franse aandelenbeurs omdat het voor heel veel geld en schulden belangen had gekocht in elektronische spellenmakers, filmbedrijven en telecomondernemingen. Het bedrijf heeft er jaren over gedaan om schoon schip te maken en tevens de balans op orde te krijgen. Dat proces is net afgerond, maar inmiddels worden weer allerlei belangen genomen in telecomondernemingen, elektronische spellenmakers (zie kader) en zelfs in warenhuisketen Fnac, dat ook wel cd's en dvd's verkoopt. Een en ander leidt tot een sterk verstoorde halfjaarverlies- en winstrekening.

De twee hoofdactiviteiten van Vivendi bestaan nu uit muziek en betaaltelevisie. Bij de muziek beleefde Vivendi’s Universal Music Group mogelijk een ommekeer. De afnemende inkomsten van digitale downloads en fysieke verkopen werd voor het eerst overtroffen door de groei bij abonnementen en streaming. De omzet (€2,3 mrd) steeg autonoom – exclusief bijzondere posten en wisselkoerseffecten – met 3%. Daar stond echter andermaal een tegenvaller bij Canal+ tegenover. De omzet (€2,3 mrd) van de televisiezender daalde autonoom met 3%. Het bedrijf heeft het moeilijk in Frankrijk met minder klanten. Canal+ ontbeert belangrijke tv-rechten voor sportgebeurtenissen. De grotere klandizie en hogere omzet in Afrika en Vietnam compenseerden deze tekortkomingen deels. Vivendi heeft een driejarenplan in voorbereiding om het tij bij Canal+ te keren. In dat kader is ook de overname-overeenkomst met het Italiaanse Mediaset veranderd; er werden daar bij nader inzien (na due diligence) grote kostenposten verwacht.

Zwalkend door game- en telecommarkt
Vivendi bezat een meerderheid in spellenmaker Activision Blizzard. Die werd verkocht. In plaats daarvan werd Gameloft gekocht en verkreeg Vivendi op vijandige wijze een deelneming in Ubisoft. In telecom bezat het concern het Franse SFR en het Braziliaanse GVT. Beide zijn verkocht, maar nu is er weer een grote deelneming in Telecom Italia genomen. Teneinde die meer inhoud aan te bieden deed Vivendi tevens een bod op het Italiaanse Mediaset, maar dat bleek bij nader inzien te hoge toekomstige kosten te krijgen. Vivendi heeft de ambitie met spellen, muziek en tv- en filmproducties inhoud te creëren voor de eigen activiteiten en voor telecom. Op die manier moet de uitdaging van de digitalisering worden aangegaan, maar op dit moment gaat het ten koste van de resultaten.

Onzeker totaalbeeld
De gerapporteerde totaalomzet daalde met 1%, naar €5,0 mrd. Het autonome operationeel resultaat (ebita) kende een daling van ruim 20%, tot €387 mln vooral door de lagere omzet bij Canal+. De nettohalfjaarwinst van Vivendi daalde met 54%, tot €932 mln, maar bij een correctie voor bijzondere posten bleef de autonome winst met €327 mln op hetzelfde peil als in 2015. Dat kwam dan wel door veel lagere belastinguitgaven.

Al met al vaart Vivendi een onzekere koers. Wij hebben niet de indruk dat het bedrijf zelf goed weet wat het wil. De verlies- en winstrekening toont de gevolgen van deze ‘strategie’. Als alle kaf van het koren wordt gescheiden blijken de resultaten van de twee grote kernactiviteiten niet denderend te zijn. Bij een k/w van 33,8 handhaven wij daarom ons verkoopadvies.

Lees ook: Vivendi haalt koersdoel

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ