Updates

Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Pfizer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Pfizer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Opinie Harry Geels, 31 jan 2012 15:07

Grote beleggers, bestaan ze?

0 0 Leestijd ongeveer

De column over de 'psychologische biases' die profijtelijk beleggen in de weg staan, maakte de nodige reacties los. Vandaag een aanzet tot een plan om wel te slagen en een groot belegger te worden.

Volgens diverse onderzoeken verliest het overgrote deel van de beleggers geld. In mijn column van afgelopen donderdag besprak ik de nodige pyschologische biases die succesvol beleggen in de weg staan. Uit de toon van sommige reacties bleek dat een aantal lezers zich op hun teentjes getrapt voelde. Ach, 'wie de schoen past, trekke hem aan'.

De grote vraag is wat we, wetende dat psychologie de meeste beleggers parten speelt, moeten doen om toch een grote belegger te worden. In recente columns besprak ik reeds twee beleggingslessen: spreiding en regelmatig (contrair) herbalanceren. Meer specifiek hebben we het over een plan van aanpak, een wijze van beleggen. Er is echter meer.

Laten we vooropstellen dat een plan van aanpak voor iedere belegger anders is. Er bestaat inderdaad een aantal basisprincipes. De mate van spreiding (hoeveel instrumenten/markten), de manier van spreiding (crosscorrelaties, tijdsdiversificatie, long of long/short), de frequentie van herbalanceren (daarover donderdag meer) en de hele uitvoering van het plan (tegen welke kosten, automatisch of op basis van persoonlijke beslissingen) kunnen echter allemaal erg verschillend zijn. Met verschillende uitkomsten tot gevolg.

Het hebben van een plan, met daarin de basisprincipes van beleggen op de een of andere manier verweven, is stap één. Er zijn nog drie punten van belang om uiteindelijk succes te behalen: 1). Een plan is nooit af en moet continu worden doorontwikkeld 2). Het uitvoeren van een plan vereist discipline en hard werken en 3.) Voor het echte succes is een zekere mate van geluk nodig.

Vergelijk beleggen nu eens met oorlog voeren. Vergezocht? Nee, vergelijkingen met oorlog worden vaak gemaakt. Ernst Happel boekte daar als voetbaltrainer successen mee. Als we de brug naar een oorlog slaan, kunnen we te rade gaan bij wat grote generaals ons hebben geleerd, George S. Patton bijvoorbeeld.

Lees eens een boek van hem en u zult versteld staan van de wijze (beleggings)lessen die hij door middel van oorlogvoeren heeft geleerd. Om er maar een paar te noemen: 'If everybody is thinking alike, nobody is thinking', 'You don't measure a man's success by how high he climbs, but how he bounces when he hits bottom', 'Take calculated risks, which is quite different from being rash or reckless', of 'There is only one sort of discipline: perfect discipline.'

Belangrijk is ook dat je als belegger begrijpt dat er geen 'shortcuts' zijn naar snelle winsten. Hoe snel veel beleggers hun oor laten hangen naar tips van anderen, of nieuwsbrieven of handelssystemen van anderen kopen, is verbazingwekkend. Op internet staat het vol met mooie rendementen van zelfbenoemde goeroes of experts die mooie winsten zouden maken. Maar er zijn geen 'quick wins'.

Patton vergaarde zijn kunde en wijsheden door zelf oorlog te voeren. Als u belegt gaat u de oorlog voeren met banken en brokers (die u met mooie researchrapporten en andere tools willen laten verleiden te beleggen, om zo provisies te verdienen), met bedrijven (die met mooie verhalen u willen verleiden om in hen te beleggen), met andere beleggers (die wellicht betere modellen, discipline en informatie hebben) en met de media (die u met sensatieverhalen op het verkeerde been zetten).

Bedenk goed voor u zelf of u deze oorlog kunt winnen. Belangrijk is te realiseren dat overtuiging voor een mogelijke overwinning en een goed (aanvals)plan onlosmakelijk hand in hand gaan. Overtuiging zonder een goed plan van aanpak is hoogmoed en van hoogmoed weten we dat die komt voor de val.

En tot slot heeft u, om te slagen, nog een dosis geluk nodig. Niet iedere oorlog wordt, hoe goed ook gevoerd, gewonnen. Niet iedere ondernemer, hoe hard hij ook werkt, slaagt. De ondernemers die wel slaagden pakten (natuurlijk met een goed plan en hard werken) net de goede trends op de juiste momenten, en van daaruit kon het allemaal verder ontwikkelen.

Warren Buffett, ook wel de grootste aandelenbelegger ter wereld genoemd, had het geluk dat hij al voor de grote opwaartse bewegingen van aandelen (die van de jaren tachtig en negentig) actief was. Bill Gross, de grootste obligatiebelegger ter wereld, heeft profijt gehad van een dertigjarigebullmarkt in obligaties.

Succes.

Harry Geels is directeur Research en partner bij Inmaxxa Vermogensbeheer in Naarden. Daarnaast is hij hoofdredacteur van Traders Club Magazine (TCM). De informatie in deze opinie is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De standpunten en vooruitzichten van Geels geven zijn persoonlijke mening weer.

Volgens diverse onderzoeken verliest het overgrote deel van de
beleggers geld. In mijn column van afgelopen donderdag besprak ik
de nodige pyschologische biases die succesvol beleggen in de weg
staan. Uit de toon van sommige reacties bleek dat een aantal lezers
zich op hun teentjes getrapt voelde. Ach, ‘wie de schoen past,
trekke hem aan’.

De grote vraag is wat we, wetende dat psychologie de meeste
beleggers parten speelt, moeten doen om toch een grote belegger te
worden. In recente columns besprak ik reeds twee beleggingslessen:
spreiding en regelmatig (contrair) herbalanceren. Meer specifiek
hebben we het over een plan van aanpak, een wijze van beleggen. Er
is echter meer.

Laten we vooropstellen dat een plan van aanpak voor iedere
belegger anders is. Er bestaat inderdaad een aantal basisprincipes.
De mate van spreiding (hoeveel instrumenten/markten), de manier van
spreiding (crosscorrelaties, tijdsdiversificatie, long of
long/short), de frequentie van herbalanceren (daarover donderdag
meer) en de hele uitvoering van het plan (tegen welke kosten,
automatisch of op basis van persoonlijke beslissingen) kunnen
echter allemaal erg verschillend zijn. Met verschillende uitkomsten
tot gevolg.

Het hebben van een plan, met daarin de basisprincipes van
beleggen op de een of andere manier verweven, is stap één. Er zijn
nog drie punten van belang om uiteindelijk succes te behalen: 1).
Een plan is nooit af en moet continu worden doorontwikkeld 2). Het
uitvoeren van een plan vereist discipline en hard werken en 3.)
Voor het echte succes is een zekere mate van geluk nodig.

Vergelijk beleggen nu eens met oorlog voeren. Vergezocht? Nee,
vergelijkingen met oorlog worden vaak gemaakt. Ernst Happel boekte
daar als voetbaltrainer successen mee. Als we de brug naar een
oorlog slaan, kunnen we te rade gaan bij wat grote generaals ons
hebben geleerd, George S. Patton bijvoorbeeld.

Lees eens een boek van hem en u zult versteld staan van de wijze
(beleggings)lessen die hij door middel van oorlogvoeren heeft
geleerd. Om er maar een paar te noemen: ‘If everybody is thinking
alike, nobody is thinking’, ‘You don’t measure a man’s success by
how high he climbs, but how he bounces when he hits bottom’, ‘Take
calculated risks, which is quite different from being rash or
reckless’, of ‘There is only one sort of discipline: perfect
discipline.’

Belangrijk is ook dat je als belegger begrijpt dat er geen
‘shortcuts’ zijn naar snelle winsten. Hoe snel veel beleggers hun
oor laten hangen naar tips van anderen, of nieuwsbrieven of
handelssystemen van anderen kopen, is verbazingwekkend. Op internet
staat het vol met mooie rendementen van zelfbenoemde goeroes of
experts die mooie winsten zouden maken. Maar er zijn geen ‘quick
wins’.

Patton vergaarde zijn kunde en wijsheden door zelf oorlog te
voeren. Als u belegt gaat u de oorlog voeren met banken en brokers
(die u met mooie researchrapporten en andere tools willen laten
verleiden te beleggen, om zo provisies te verdienen), met bedrijven
(die met mooie verhalen u willen verleiden om in hen te beleggen),
met andere beleggers (die wellicht betere modellen, discipline en
informatie hebben) en met de media (die u met sensatieverhalen op
het verkeerde been zetten).

Bedenk goed voor u zelf of u deze oorlog kunt winnen. Belangrijk
is te realiseren dat overtuiging voor een mogelijke overwinning en
een goed (aanvals)plan onlosmakelijk hand in hand gaan. Overtuiging
zonder een goed plan van aanpak is hoogmoed en van hoogmoed weten
we dat die komt voor de val.

En tot slot heeft u, om te slagen, nog een dosis geluk nodig.
Niet iedere oorlog wordt, hoe goed ook gevoerd, gewonnen. Niet
iedere ondernemer, hoe hard hij ook werkt, slaagt. De ondernemers
die wel slaagden pakten (natuurlijk met een goed plan en hard
werken) net de goede trends op de juiste momenten, en van daaruit
kon het allemaal verder ontwikkelen.

Warren Buffett, ook wel de grootste aandelenbelegger ter wereld
genoemd, had het geluk dat hij al voor de grote opwaartse
bewegingen van aandelen (die van de jaren tachtig en negentig)
actief was. Bill Gross, de grootste obligatiebelegger ter wereld,
heeft profijt gehad van een dertigjarigebullmarkt in
obligaties.

Succes.

Harry Geels is directeur Research en partner
bij Inmaxxa Vermogensbeheer

in Naarden. Daarnaast is hij hoofdredacteur van Traders Club
Magazine (TCM). De informatie in deze opinie is niet bedoeld als
individueel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van
bepaalde beleggingen. De standpunten en vooruitzichten van Geels
geven zijn persoonlijke mening weer.