Disney | Winstgevendheid neemt toe
Hogere ebit- en FCF-marges laten zien dat Disney op de goede weg is. Conservatief management verhoogt langzaam de verwachtingen met een stijgende kasstroom.
Het Zwitserse Nestlé, genoteerd in Zürich, is ’s werelds grootste voeding- en drankproducent, met een jaaromzet van CHF92 mrd. Het bedrijf heeft een divers productenpakket. De divisie dranken (zoals koffie en ijsthee) is met een omzetaandeel van ruim 20% het grootst, gevolgd door zuivel en ijs met 17%. Daarna komen baby- en medische voeding (18%), kant-en-klaarmaaltijden en ingrediënten (15%), diervoeding (13%), zoetwaren (10%) en water (circa 8%).
Bij ijs is het Nederlands-Britse Unilever de grote concurrent, bij zuivel en voeding is dat het Franse Danone. Bij de maaltijden kent Nestlé dezelfde problemen als Coca-Cola en McDonald’s: een deel van de Amerikanen wil gezonder eten. Het omzetaandeel van Noord- en Zuid-Amerika bedraagt 30%, dat van Europa ongeveer 15%. De operationele marge bedraagt 15%.
Hogere ebit- en FCF-marges laten zien dat Disney op de goede weg is. Conservatief management verhoogt langzaam de verwachtingen met een stijgende kasstroom.
Koopkansen voor enkele Nederlandse midcaps springen eruit in ons adviezenoverzicht van deze week. Plus: een tip voor een aandeel met een zeer hoog dividend en hoe als beleggers te verdienen aan ratten en termieten.
Tijdens de coronacrisis liepen de overheidstekorten om begrijpelijke redenen op. Na twee jaar van broekriem aanhalen laten overheden – vooral de Amerikaanse en Chinese – de teugels weer vieren.