Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Actueel advies

Advies Martijn van Herpen, 2 mei 13:30

Nestlé | Zwitserse voedingsreus blijft een defensieve waarde

0 0 Leestijd ongeveer

Sinds de top van CHF129,50 in januari 2022, daalt de koers van Nestlé gestaag. Zelfs als de 6,5% waardestijging van de Zwitserse frank wordt meegenomen, is het koersverlies ruim 20%. Tijd voor een uitgebreidere analyse.

Nestlé is met een beurswaarde van CHF245 mrd (€250 mrd) een van de grootste en meest gediversifieerde voedsel- en drankproducenten ter wereld. De multinational haalt haar omzet uit 188 landen is daarmee geografisch zeer gespreid. Van de totale omzet van CHF93,4 mrd in 2023, kwam CHF32,5 mrd uit de Verenigde Staten en CHF22,3 mrd uit Europa. De regio Afrika & Azië was goed voor CHF24,4 mrd en Latijns-Amerika en Mexico voor CHF12,8. Deze brede geografische spreiding is een pre voor beleggers die op zoek zijn naar een defensieve belegging.

Wie naar de omzetontwikkeling van Nestlé kijkt, ziet dat deze de afgelopen vijf jaar met amper 2% is gestegen: van CHF91,8 mrd in 2018 naar CHF93,4 mrd in 2023. In euro’s mag daar wel 13% bij opgeteld worden vanwege de sterker geworden Zwitserse frank, maar het geeft wel duidelijk aan dat Nestlé geen harde groeier is. In deze periode zijn wel enkele bedrijfsonderdelen afgestoten, maar om de omzet te laten groeien heeft Nestlé ook frequent relatief kleine overnames gedaan. Via het grote netwerk van Nestlé kan de omzet van een overgenomen bedrijf snel toenemen, maar in de praktijk gaat het dus niet heel hard.

Merken

Een brede spreiding is er ook via de tweeduizend merken die binnen zeven divisies zijn ingedeeld. We lopen ze kort langs en schetsen het beeld van de omzet van de afgelopen vijf jaar, met de blik op de toekomst. Nogmaals: het historische beeld zou er in euro’s 13% beter uitzien.

Drank vertegenwoordigt grootste divisie met een omzet van CHF24,8 mrd (26,7% van de concernomzet). Drank behelst zowel vloeibare drank als oplosbare substituten als Nescafé (oploskoffie). De omzet gaat gestaag omhoog: +14,6% in vijf jaar. De operationele marge van 20,0% is prima. Positief is de afgelopen week aangekondigde lancering van Nespresso in India, waar een groeiende vraag is naar premium koffie. De Drankdivisie zal de komende jaren normaliter niet hard, maar wel gestaag, met enkele procenten per jaar blijven groeien.

Het segment Huisdieren genereert met CHF18,9 mrd 20,2% van de omzet en heeft ook een prima operationele marge van 20,5%. Na Mars Petcare is Nestlé de nummer twee ter wereld qua huisdiervoeding, met bekende merken als Purina en Felix (kattenbrokjes). Het huisdierensegment richt zich volledig op honden- en kattenvoeding en was met een omzetgroei van 47,1% met afstand de grootste groeier binnen Nestlé in de afgelopen vijf jaar. Het was in 2023 ook de enige divisie die zowel volume (+2,8%) als prijsgroei (+9,3%) liet zien en de autonome omzet steeg daardoor met een mooie 12,1%. Aangezien tot aan 2030 jaarlijks zo’n 6% omzetgroei voor de wereldwijde huisdierensector wordt verwacht, moet Nestlé in staat zijn om het huisdierensegment de komende jaren substantieel verder te laten groeien.

Belang in L’Oréal
Naast de zeven divisies heeft Nestlé nog steeds een belang in L’Oréal van 20,1%. Dat belang is ruim CHF45 mrd waard, wat ruim 18% van de beurswaarde van Nestlé is. Het belang was tot aan december 2021 aanmerkelijk groter, maar toen heeft L’Oréal voor CHF9,3 mrd aan aandelen teruggekocht. Dit verschafte Nestlé een enorme hoeveelheid cash, dat naar een tot eind 2024 lopend aandeleninkoopprogramma ter waarde van CHF20 mrd ging. Hiervan resteert nog CHF2,7 mrd.

De divisies Voeding & gezondheidswetenschappen (CHF15,3 mrd, 16,5% van de omzet) en Geprepareerde maaltijden & toevoegingen (CHF11,7 mrd, 12,5%) en Zoetwaren (CHF8,1 mrd, 8,7%) hebben financieel gezien vergelijkbare eigenschappen. De afgelopen vijf jaar kromp hun omzet licht (respectievelijk -5,6%, -3,3% en -0,2%) en hun operationele marges vallen met respectievelijk 15,0%, 15,8% en 15,2% in de middenmoot.

De omzet bij de divisie Melkproducten & ijs schommelt al enkele jaren rond de CHF11,0 mrd, waarbij het zomerweer logischerwijs de ijsverkoop beïnvloedt. De divisie is goed voor 11,8% van de omzet van 2023 en met 23,7% de divisie die de hoogste operationele marge behaalt. Maar helaas zonder duidelijke groei.

De laatste en kleinste divisie betreft Water. Daarvan is de omzet sinds 2018 (CHF7,4 mrd) meer dan gehalveerd en met CHF3,3 mrd bedraagt deze nog slechts 3,6% van het totaal. Nestlé legt sinds 2020 de nadruk op internationaal sterke merken (o.a. Perrier en Pelligrino). In 2021 zijn daarom in Noord-Amerika de niet-kernactiviteiten (regionale merken, waterzuivering en distributie) verkocht voor $4,3 mrd. Maar sindsdien daalt de omzet van de divisie Water structureel verder en daarbij is ook de operationele marge met 4,8% heel erg laag. Het goede nieuws is dat het nog maar een klein deel van de omzet uitmaakt, maar een verkoop van dit onderdeel zou beter zijn. Aan iedere andere divisie lijkt het hierin vastzittende geld beter besteed.

Concluderend genereren de twee grootste divisies, Drank en Huisdieren, samen 47,2% van de omzet. En dit zijn ook de divisies met duidelijke groei en de hoogste operationele marges (na de IJsdivisie).  Logischerwijs neemt hun aandeel in de omzet de komende jaren toe, waarmee de gemiddelde marges voor Nestlé haast als vanzelf wat hoger komen te liggen. En dat is goed voor de toekomstige winstontwikkeling.

Kwartaalcijfers

Voor de korte termijn is het relevant om ook de kwartaalcijfers in beeld te brengen. Nestlé heeft zoals eerder al voorspeld een trage start van 2024 gehad. De 1,4% omzetgroei kwam volledig uit de prijsverhogingen van gemiddeld 3,4%, die 2,0% aan volumeverlies moest compenseren. Dat de verkochte volumes daalden is wel een serieus punt om in de gaten te houden, aangezien zelfs de groeidivisie Huisdieren lichte volumekrimp liet zien.

Over heel 2023 stegen de prijzen daar nog met 7,5% en krompen de volumes met 0,3% slechts minimaal, wat tot 7,2% autonome groei leidde. Nestlé is mogelijk op een punt aanbeland waar verdere prijsverhogingen niet automatisch leiden tot meer omzet. Het positieve is echter dat het bedrijf naar eigen zeggen nu al duidelijke tekenen van verbetering ziet in het net begonnen tweede kwartaal.

De eerdere vooruitzichten die Nestlé had afgegeven voor heel 2024 werden bij de kwartaalcijferpresentatie bevestigd. Nestlé gaf eerder een doelstelling voor de operationele marge voor 2025 af van 17,5-18,5%. In 2022 bedroeg de gerealiseerde marge 17,1% en in 2023 haalde Nestlé al 17,3%. Voor 2024 is de verwachting uitgesproken dat de marge ‘iets’ zal stijgen.

De margedoelstelling voor 2025 lijkt mij realistisch en de ondergrens van 17,5% zelfs makkelijk haalbaar. Samen met een organische omzetgroei van 4% (bij constante valutakoersen) en aandeleninkopen, moet de winst per aandeel dit jaar 6-10% groeien en een dergelijke groei verwacht Nestlé ook voor 2025. Zelf verwacht ik dat de groei van de omzet en de winst per aandeel ook de jaren daarna gestaag zullen doorgaan.

Advies aandeel Nestlé op ‘kopen’

Voorzichtigheidshalve verlaag ik voor 2024 de taxatie voor de winst per aandeel iets: van CHF5,20 naar CHF5,10. De koers-winstverhouding komt daarmee uit op 18,2 en dat is historisch gezien laag. Bij een groei van de winst per aandeel van 6%, aangevuld met dividend (nu 3,2%), verwacht ik een totaalrendement van minstens 9% per jaar voor de komende jaren met een vrij beperkt neerwaarts risico. Dat staat nog los van een eventuele hogere waardering. Het advies voor het aandeel Nestlé blijft ‘kopen’.

De auteur heeft een positie in het aandeel.

Ceo accepteert geen inmenging
De Non Governmental Organisation ShareAction heeft Nestlé opgeroepen om afstand te doen van minder gezonde productcategorieën en dit zelfs in de statuten op te nemen. In april verwierp bestuursvoorzitter Paul Bulke die suggestie in een videoboodschap stellig, met de woorden: ‘This is wrong’. Consumenten zouden er niet bij gebaat zijn, aangezien ook tussendoortjes onderdeel kunnen zijn van een gebalanceerd voedingspatroon. Ook willen Bulke en Nestlé de strategische vrijheid houden om ‘verantwoorde beslissingen te nemen in het belang van een gediversifieerde portfolio en de aandeelhouders.’

 

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ