Disney | Winstgevendheid neemt toe
Hogere ebit- en FCF-marges laten zien dat Disney op de goede weg is. Conservatief management verhoogt langzaam de verwachtingen met een stijgende kasstroom.
L’Oréal is ’s werelds grootste cosmeticabedrijf. Het is genoteerd in Parijs en kent een jaaromzet van €25 mrd.
Binnen de cosmeticamarkt kan onderscheid worden gemaakt per afzetkanaal en naar prestige. L’Oréal kent een professionele productendivisie die aan kappers levert (13% van de omzet) en een actieve cosmeticadivisie die zich vooral richt op apotheken en speciale afdelingen van drogisten (7%).
Voorts zijn er de gewone consumentenproducten. Daarvan vormt de massa-retailmarkt met ongeveer 50% van de omzet de grootste component. Luxecosmetica beslaat 30% van de omzet. Cosmetica levert met bijna 20% relatief hoge marges op.
L’Oréal kent in de familie Bettencourt een grootaandeelhouder. West-Europa (circa 35% van de omzet) en Noord-Amerika (28%) vormen de belangrijkste afzetmarkten. De opkomende markten vormen bij cosmetica nog niet echt een groeimarkt, maar maken wel meer dan 35% van de omzet uit.
Hogere ebit- en FCF-marges laten zien dat Disney op de goede weg is. Conservatief management verhoogt langzaam de verwachtingen met een stijgende kasstroom.
Koopkansen voor enkele Nederlandse midcaps springen eruit in ons adviezenoverzicht van deze week. Plus: een tip voor een aandeel met een zeer hoog dividend en hoe als beleggers te verdienen aan ratten en termieten.
Tijdens de coronacrisis liepen de overheidstekorten om begrijpelijke redenen op. Na twee jaar van broekriem aanhalen laten overheden – vooral de Amerikaanse en Chinese – de teugels weer vieren.