Duurzame portefeuille | Mee omhoog met de brede markt
In maart gingen aandelen wereldwijd weer gestaag omhoog. De Duurzame portefeuille profiteerde van het goede sentiment en won krap 3%.
Arcadis is een vooraanstaand Nederlands ontwerp- en consultancybureau op het gebied van gebouwen, infrastructuur en milieu. Was Arcadis begin jaren ’90 nog voornamelijk op de Nederlandse markt gericht, sindsdien is het bedrijf door een reeks van overnames uitgegroeid tot een mondiale speler. De onderneming heeft sterke marktposities in Europa en het Midden-Oosten (46% van de omzet in 2017), Amerika (31%) en Azië-Pacific (14%). Architectuurdochter CallisonRTKL vertegenwoordigde 9% van de omzet in 2017. Arcadis richt zich op vier marktsegmenten: Gebouwen (38% van de omzet in 2017), Milieu (25%), Infrastructuur (24%) en Water (13%).
Op de gebouwenmarkt helpt Arcadis opdrachtgevers bij de planning, bouw en het onderhoud van hun vastgoed. In het marktsegment Milieu biedt het bedrijf oplossingen aan voor het herstellen en beschermen van het milieu en het verbeteren van duurzaamheid. Infrastructuur richt zich op advies, ontwerp, bouw en technische ontwikkeling voor transportverbindingen, landinrichting en mijnbouw. Op de watermarkt is Arcadis actief met een breed scala aan activiteiten, waaronder het ontwerp en onderhoud van waternetwerken, waterbeheer en advies voor afvalwaterbehandeling. Arcadis is vanaf 1995 genoteerd aan Euronext Amsterdam. Beleggen in Arcadis geeft beleggers blootstelling aan diverse megatrends, zoals verstedelijking, globalisering en klimaatverandering. De koers is onder druk gekomen door een oplopend werkkapitaal en problemen in Brazilië. Zie voor het laatste advies de koerswijzer.
In maart gingen aandelen wereldwijd weer gestaag omhoog. De Duurzame portefeuille profiteerde van het goede sentiment en won krap 3%.
Met Arcadis, ASML, SBM Offshore en Vopak als koplopers zette de Portefeuille NL eind vorige week een nieuwe recordstand neer. Een regen aan dividenduitkeringen komt in zicht.
Arcadis kijkt terug op een recordkwartaal en er zit nog meer in het vat. De vraag is zo sterk dat het bedrijf de krenten uit de pap kan vissen.