Updates

Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
kopen
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen

Updates

Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
kopen
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Opinie Martijn van Herpen, 8 dec 2023 09:08

Het feestje van de nippende middenklasse

0 0 Leestijd ongeveer

‘Drink better, not more’, is de trend in de dranksector. Daarmee wordt bedoeld dat producenten van premium drank de komende jaren spekkoper zijn. We belichten drie bedrijven.

De komende tien jaar zullen nog een half miljard mensen toetreden tot de wereldwijde middenklasse. Daarmee zal het drankgebruik nog meer verschuiven richting exclusieve drank (premiumisatie), ten koste van huidige meer lokale (en illegale) productie. Een sectortrend die omschreven wordt als ‘drink better, not more’. Deze ontwikkeling vindt ook plaats in meer ontwikkelde markten en is gunstig voor de drankenconcerns in het premiumsegment. Hun koersen zijn afgelopen jaar flink gedaald. We behandelen drie Europese spelers die voor de lange termijn koopwaardig zijn.

Diageo
Het Britse Diageo (beurswaarde GBP 62,5 mrd) bezit meer dan 200 drankmerken en verkoopt in bijna 180 landen. Het concern is vooral bekend van whisky’s (onder andere Johnnie Walker), maar ook van wodka’s (Smirnoff), gin (Tanqueray), bier (Guinness), likeur (Baileys), tequila’s, wijnen en rum (Captain Morgan). Via thebar.com speelt Diageo in op de trend om thuis drank te mixen. Daarmee vergaart het concern snel informatie over veranderende trends en kan daar op inspelen. Inmiddels zijn er enkele non-alcoholische opties gelanceerd, zoals de Tanqueray 0,0% en Seedlip, een nieuw ontwikkelde alcoholvrije variant op gin.

In de gestaag groeiende drankenmarkt wil Diageo in 2030 een marktaandeel van 6,0% realiseren. Het marktaandeel bedroeg in 2020 nog 4,0% en was in 2022 al opgelopen richting de 4,7%. De trading update van 10 november gaf een zwakkere outlook voor 2024, met name door Zuid-Amerika. Het lijkt vooral een korte termijn-rimpeling. Diageo is een stabiele, defensieve waarde voor de lange termijn en dat tegen een historisch gezien lage waardering, een k/w van 14,1.

In oktober kondigde Diageo een aandelen-inkoopprogramma aan ter waarde van $1,0 mrd, grofweg 1,5% van de huidige marktkapitalisatie. Dit dient voor het einde van fiscaal 2024 afgerond te zijn. Fiscaal 2024 loopt bij Diageo tot en met juni 2024. Opgeteld bij 2,9% dividendrendement is dat 4,4% dat ten goede komt aan aandeelhouders: ‘kopen’.

Blik op de lange termijn
Het valt op hoeveel alle drie de bedrijven sterk benadrukken dat zij een focus hebben op duurzaamheid en waardecreatie voor de lange termijn. Ze zijn bijvoorbeeld erg zorgzaam in het beheer van hun terroirs: de (veelal unieke) omgeving waar wijnranken groeien. Daarnaast werken ze aan lange-termijnrelaties. Naast de sterke merken gelden de opgebouwde bevoorradingsketens als een concurrentiekracht van de grote drankenconcerns. Een geruststellende gedachte voor beleggers.

Pernod Ricard
In 1975 fuseerden de families Pernod en Ricard hun bedrijven van Franse dranken op anijsbasis. De familieachtergrond is nog zichtbaar in het huidige bestuur, dat onder leiding staat van voorzitter en ceo Alexander Ricard. De familie Ricard bezit 15% van de aandelen. Pernod Ricard is met een beurswaarde van €40,4 mrd inmiddels een grote wereldwijde speler. Het drankconcern noemt zichzelf het House of Brands. Het bedrijf heeft premium merken in alle grote categorieën van wijn en sterke drank. Onderverdeeld naar omzet betreft dit de categorieën Internationale merken (63%), Speciale merken (6%), Wijn (4%) en Lokale merken (18%). Dit leidt tot een portfolio van ruim 240 merken. Enkele bekendere namen zijn Havana club (rum), Malibu (likeur met kokossmaak), Jameson (whisky) en Perrier-Jouet (champagne).

In 2018 lanceerde Pernod Ricard een strategie om de organisatie te transformeren en de omzetgroei aan te jagen. Als onderdeel hiervan is eind 2022 nog een nieuwe divisie opgericht voor opschaling en geografische uitbouw van verkoop via direct-to-consumer en niche business to business-kanalen. Het bedrijf is goed geslaagd in het vergroten van de omzet. Over afgelopen boekjaar 2023, dat loopt tot en met juni, liet de kleine categorie wijn een omzetdaling zien van 2%. Alle andere categorieën groeiden 8-11% in omzet.

De totale omzet bedroeg €12,1 mrd en lag ruim boven de pre-coronaomzet van €9,2 mrd over boekjaar 2019. In het eerste kwartaal van boekjaar 2024 rapporteerde Pernod Ricard een organische omzetdaling van 8%. Dit was voornamelijk te wijten aan omzetdalingen in de VS en China. Voor het hele jaar heeft Pernod Ricard een positieve outlook en het handhaafde de verwachting van 4-7% organische omzetgroei voor komende periode.

De winst per aandeel voor Pernod Ricard bedroeg over 2023 €9,11. Dat geeft een k/w’23 van slechts 11,5. Het dividendrendement bedraagt 3,0%. Net als bij andere Franse bedrijven zagen we een (tijdelijke) solidariteitsdip in 2020, maar gemiddeld stijgt het dividend al jaren stevig en het is de afgelopen tien jaar vrijwel verdrievoudigd. Een goedkoop aandeel voor de lange termijn: ‘kopen’.

Rémy Cointreau
Investeren voor de lange termijn is ook Rémy Cointreau (beurswaarde €5,4 mrd) niet vreemd. Het huis van de Rémy Martin-cognac werd in 1724 opgericht en viert dus volgend jaar het 300-jarig bestaan. De huidige Rémy Cointreau Group is het resultaat van een fusie in 1999 van meerdere holdings van de families Dubreuil en Cointreau. De investeringsholding Orpar van de familie Dubreuil bezit momenteel 41% van de aandelen en de meerderheid van het stemrecht. Dat maakt Rémy Cointreau eigenlijk een beursgenoteerd familiebedrijf. Dit is zichtbaar aan de positie van bestuursvoorzitter, die steevast wordt bekleed door een Dubreuil.

Rémy Cointreau noemt één duidelijke ambitie: wereldleider worden op het gebied van uitzonderlijke gedistilleerde dranken. De omzet komt voor 27% uit de divisies likeuren en drank (zoals Cointreau) en voor 71% uit cognacs (onder andere Rémy Martin, waaronder de zeer exclusieve Lodewijk XIII á €3500 voor een fles van 70 cl).

Rémy Cointreau rapporteerde op 30 november tegenvallende halfjaarcijfers, waarop de markt kennelijk al geanticipeerd had. De organische omzet daalde jaar op jaar met 22,2%. De koers herstelde die dag 5%, maar staat dit jaar nog 32% lager. Waar het bedrijf eerder uitging van stabiele organische omzetgroei voor boekjaar 2023-2024 dat eind maart eindigt, is dat omgeslagen naar een verwachte omzetdaling van 15-20%. De margedaling moet relatief beperkt blijven door sterke kostenbesparingen. De pijn zat in de Verenigde Staten (cognacomzet -31%) door normalisatie van drinkpatronen van consumenten na covid tezamen met intensieve promoties van concurrentie. De overige markten vertoonden wel omzetgroei. Overigens lag de groepsomzet wel 21% hoger dan het eerste halfjaar van pre-corona boekjaar 2019-2020.

Vooralsnog ziet Rémy Cointreau het huidige jaar als een tussenjaar, waarna het verder gaat richting de herbevestigde doelen van 2030. De bruto operationele marge moet dan 33% bedragen, tegen 27,7% vorig jaar. Het huidige dividend van het aandeel Rémy Cointreau bedraagt 2,8%, maar de dividendhistorie is wat wisselend. De k/w bedraagt 18,6. Deze zal voor het huidige boekjaar wat hoger liggen, maar voor de lange termijn is ook Rémy Cointreau koopwaardig.

Spreiding is cruciaal
Geografische spreiding, samen met spreiding over dranksectoren en variatie in premiumisatie, maakt een drankconcern minder afhankelijk van regionale volatiliteit en geeft daarmee voorspelbaardere lange-termijnprestaties. Geografisch is Diageo het best gespreid, doordat het relatief gelijke hoeveelheden omzet haalt uit Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific, aangevuld met zo’n 10% uit Latijns-Amerika & Caraïben en 10% uit Afrika. Bij Pernod Ricard is de omzet uit Afrika verwaarloosbaar. Bij Rémy Cointreau geldt dat naast Afrika ook voor Latijns Amerika & Caraïben.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €32,25 per kwartaal. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!