Staar u niet blind op koersdalingen
Mijn persoonlijke tip voor het jaar 2017 Lufthansa rendeerde +154,4% en die opbrengst gebruikte ik 2018 ook privé om een nieuwe positie te openen. Want luchtmaatschappijen kunnen – vergeef me de flauwe woordgrap – behalve razendsnel stijgen ook keihard dalen.
Risico’s
Toen luchtvaartaandelen bij het begin van corona nu bijna drie jaar geleden weer eens als bakstenen naar beneden vielen, zag ik een kans om mijn mooie rendement van 2017 te herhalen. De pandemie zag ik als een typisch buy the dip-momentje, maar dat bleek althans voor dit aandeel een misvatting: achteraf gezien had ik mij onvoldoende verdiept in de risico’s die Air France-KLM op dat moment liep. Voor de volledigheid: de specialist die de luchtvaartsector ondertussen van mij had overgenomen, houdt al sinds ver vóór corona strikt vast aan een verkoopadvies.
De rest is geschiedenis: zowel Lufthansa (september 2020) als Air France-KLM (juli 2022) zakte in de coronajaren naar historisch laagste koersen en – atypisch voor luchtvaartaandelen – kenden daarna géén spectaculair herstel. Lufthansa staat nu weliswaar ruim 90% hoger dan tweeënhalf jaar geleden, maar er zijn vele aandelen die het sinds die tijd beter hebben gedaan. En Air France-KLM staat nu zo’n 48% hoger dan ruim zeven maanden geleden, maar ook dat is voor zo’n zwaar afgestraft aandeel niet bijzonder. AMG, InPost, ABN Amro en Just Eat Takeaway deden het in die periode beter.
Actuele situatie
Ondanks dus het lichte herstel sinds vorige zomer, staat Air France-KLM in mijn privé-portefeuille nog steeds op ruim -70%. Mijn moraal van het verhaal: baseer een aankoop niet op successen uit het verleden en – vooral – staar u niet blind op extreme koersdalingen zonder de actuele situatie van een bedrijf te doorgronden. Vanaf ieder koersniveau – hoe laag dan ook – kan een aandeel nog 100% kwijtraken.