Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Karel Mercx, 31 okt 2022 15:27

Unilever | De rekening loopt op bij de consumentengigant

0 0 Leestijd ongeveer

Unilever ziet overal de kosten stijgen. De inkoop van materialen, energie, de gevolgen van klimaatverandering voor de landbouw, lonen; het wordt allemaal duurder.

De belangrijkste strategie van Unilever is investeren in de beste merken. Om genoeg geld hiervoor te hebben moeten de prijzen omhoog. Dit mag op korte termijn best voor een daling van het volume zorgen, de marge mag naar beneden en de concurrenten mogen marktaandeel winnen. Het doel van Unilever is om de merken zo sterk te maken dat op lange termijn het volume, de marges en de concurrentievoorsprong weer toenemen.

Unilever gooide in het derde kwartaal van dit jaar de prijzen met 12,5% omhoog in vergelijking met het derde kwartaal van 2021. Het volume nam af met 1,6%, waardoor de omzet met 10,6% omhoog ging.

Unilever heeft twaalf merken die meer dan €1 mrd aan omzet hebben. Deze sterke merken zagen hun omzet met 14% groeien. Dit is bewijs dat de strategie van Unilever werkt. Deze merken groeien dus ongeveer 300 basispunten harder dan gemiddeld; dat dit over het eerste halfjaar nog 100 basispunten was, laat zien dat consumenten in tijden van hoge inflatie de sterkste merken van Unilever blijven kopen.

De onlineverkopen gingen met 20% omhoog. Doordat de tussenhandel wordt overgeslagen zit hier een hogere marge op en Unilever heeft in dit segment bovendien beter zicht op wie nu precies de eindklanten zijn.

Unilever is voorzichtig voor de rest van 2022. De volumes zullen sterker dan in de afgelopen kwartalen naar beneden gaan, waardoor de omzetgroei over 2022 op minimaal 8% zal uitkomen. De marge zal onderin de bandbreedte 16-17% uitkomen. Ik waardeer deze voorzichtigheid, want ik vind positieve verrassingen een stuk leuker dan negatieve.

Tijdens de analistenpresentatie wilde ceo Alan Jope elke vraag beantwoorden, maar niet die over zijn opvolging wanneer hij in 2023 met pensioen gaat. Daar moeten we dus nog even op wachten.

Advies aandeel Unilever op ‘kopen’

De verhouding tussen de vrije kasstroom van Unilever en de beurswaarde is 5,5%. Dit betekent dat Unilever goedkoper is dan concurrenten zoals Procter & Gamble (4,0%) en Nestle (2,6%).

Deze ‘margin of safety’ in combinatie met de strategie van mikken op sterke merken die mij bevalt, zorgen ervoor dat het koopadvies voor het aandeel Unilever gehandhaafd wordt.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ