Unilever | De rekening loopt op bij de consumentengigant
De belangrijkste strategie van Unilever is investeren in de beste merken. Om genoeg geld hiervoor te hebben moeten de prijzen omhoog. Dit mag op korte termijn best voor een daling van het volume zorgen, de marge mag naar beneden en de concurrenten mogen marktaandeel winnen. Het doel van Unilever is om de merken zo sterk te maken dat op lange termijn het volume, de marges en de concurrentievoorsprong weer toenemen.
Unilever gooide in het derde kwartaal van dit jaar de prijzen met 12,5% omhoog in vergelijking met het derde kwartaal van 2021. Het volume nam af met 1,6%, waardoor de omzet met 10,6% omhoog ging.
Unilever heeft twaalf merken die meer dan €1 mrd aan omzet hebben. Deze sterke merken zagen hun omzet met 14% groeien. Dit is bewijs dat de strategie van Unilever werkt. Deze merken groeien dus ongeveer 300 basispunten harder dan gemiddeld; dat dit over het eerste halfjaar nog 100 basispunten was, laat zien dat consumenten in tijden van hoge inflatie de sterkste merken van Unilever blijven kopen.
De onlineverkopen gingen met 20% omhoog. Doordat de tussenhandel wordt overgeslagen zit hier een hogere marge op en Unilever heeft in dit segment bovendien beter zicht op wie nu precies de eindklanten zijn.
Unilever is voorzichtig voor de rest van 2022. De volumes zullen sterker dan in de afgelopen kwartalen naar beneden gaan, waardoor de omzetgroei over 2022 op minimaal 8% zal uitkomen. De marge zal onderin de bandbreedte 16-17% uitkomen. Ik waardeer deze voorzichtigheid, want ik vind positieve verrassingen een stuk leuker dan negatieve.
Tijdens de analistenpresentatie wilde ceo Alan Jope elke vraag beantwoorden, maar niet die over zijn opvolging wanneer hij in 2023 met pensioen gaat. Daar moeten we dus nog even op wachten.
Advies aandeel Unilever op ‘kopen’
De verhouding tussen de vrije kasstroom van Unilever en de beurswaarde is 5,5%. Dit betekent dat Unilever goedkoper is dan concurrenten zoals Procter & Gamble (4,0%) en Nestle (2,6%).
Deze ‘margin of safety’ in combinatie met de strategie van mikken op sterke merken die mij bevalt, zorgen ervoor dat het koopadvies voor het aandeel Unilever gehandhaafd wordt.