Updates

Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Grafiek van de Dag Hildo Laman, 11 feb 2022 10:43

Grafiek van de Dag | Geëxplodeerde kosten containervervoer

0 0 Leestijd ongeveer

Er is een groot verschil tussen de inflatie in Europa en de VS (hoog) en Azië (veel lager). In de grafiek van de dag staat een mogelijke verklaring: de kosten voor containervervoer.

Gisteren leidden de Amerikaanse inflatiecijfers tot een aardige daling op de aandelenmarkten. Er zijn verschillende oorzaken voor de hoge inflatie: hogere loonkosten en grondstofkosten (olie) bijvoorbeeld. Ook transport is een stuk duurder: de kosten voor containervervoer zijn geëxplodeerd sinds het begin van de coronaperiode.

De WCI Composite Container Freight Benchmark Index (in de grafiek) is een index waarin de gemiddelde kosten van het vervoeren van een 4o ft container van Azië naar Europa of Noord-Amerika wordt bijgehouden. Deze index stond begin 2020 op ongeveer $1500, nu op meer dan $9000, het zesvoudige dus. Die hogere kosten werken natuurlijk door in de kosten voor de vervoerde producten.

Inflatieverschillen

Deze hoge kosten zijn mogelijk ook een verklaring voor het grote verschil tussen de inflatie in Azië enerzijds en de VS en Europa anderzijds. In China bedraagt de geldontwaarding volgens de laatste cijfers 1,5% op jaarbasis. In Japan is het maar 0,8%. Het zal inmiddels bekend zijn dat de cijfers hier in Europa en in de VS aanmerkelijk hoger liggen.

Het goede nieuws is dat als het containervervoer normaliseert, door terugkeer van personeel en door een groter aanbod van schepen (hogere prijzen trekt meestal meer aanbod aan), dit kan bijdragen aan lagere inflatiecijfers.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.