Updates

Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Facebook

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
houden
Aandelen Nederland

AMG

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Royal Dutch Shellº

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ordina º

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Value8

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden

Actueel advies

Volkswagen verhoogt margedoelstelling

0 0 Leestijd ongeveer

De overschakeling naar elektrische auto’s komt bij Volkswagen de komende jaren in een stroomversnelling. Mede door schaalvoordelen en kostenbesparingen moet dit hogere winstmarges opleveren.

Het business model van Volkswagen ondergaat dit decennium een complete transformatie, zo blijkt uit het toekomstbeeld dat het bedrijf schetste bij de presentatie van de nieuwe strategie voor 2030. De markt voor auto’s met traditionele verbrandingsmotoren zal de komende tien jaar met 20% krimpen en komt daarmee in 2030 op gelijke hoogte met de elektrische automarkt. Tegen die tijd bestaat de helft van het modellengamma van Volkswagen uit stekkerwagens.

Verder denkt het concern dat autonoom rijden zich ontwikkelt tot een massamarkt, waarbij meer mensen een auto als dienst afnemen. De markt voor ‘Mobility as a Service’ neemt toe van minder dan $10 mrd vandaag naar meer dan $100 mrd, onder meer gedreven door het gebruik van robo-taxi’s.

Sterk eerste halfjaar

Volkswagen wil in deze nieuwe markten een leidende rol spelen en blijft grote bedragen investeren in e-auto’s, software en digitalisering. Voor de financiering daarvan is het belangrijk dat de cashflow uit brandstofauto’s op niveau blijft, mede door kostenbesparingen. Het gebruik van standaardplatforms voor diverse e-modellen moet synergievoordelen opleveren.

Uiteindelijk zal de winstgevendheid toenemen, ook omdat de toegevoegde waarde in elektrische auto’s groter is. Over twee tot drie jaar is het margeverschil tussen traditionele en e-auto’s al overbrugd. In 2025 moet de operationele marge uitkomen op 8-9%, tegen de oude doelstelling van 7-8%.

 Dit jaar komt de marge naar verwachting uit op 5,5-7%. Dat zal eerder 7% worden. Een opleving van de autoverkopen na de coronacrisis leverde Volkswagen in het eerste halfjaar een erg hoge omzet en winst op. Het operationele resultaat kwam uit op circa €11 mrd, veel hoger dan verwacht. Wel waarschuwde het bedrijf dat de negatieve impact van het chiptekort verschoven is naar de tweede jaarhelft. De hogere margedoelstelling onderstreept het vertrouwen van Volkswagen in een succesvolle transformatie naar producent van stekkerauto’s. Bij een k/w van 7 blijft het aandeel koopwaardig.

*Auteur heeft een positie in Volkswagen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!