Just Eat Takeaway | In een groeiversnelling
De coronacrisis heeft gunstige gevolgen voor maaltijdbezorgers door de gedwongen sluiting van restaurants. Omdat consumenten de afgelopen tijd steeds meer gewend zijn geraakt aan het gemak van eten bestellen, verwacht ik bovendien dat een deel van de klantenaanwas na de pandemie structureel zal blijken te zijn. Hetzelfde geldt voor de restaurants: een deel daarvan maakt nu noodgedwongen gebruik van de diensten van maaltijdbezorgers, maar ook hier is er een gerede kans dat de maaltijdbezorging wordt voortgezet als alle beperkingen zijn opgeheven.
Dat alles is goed nieuws voor Just Eat Takeaway (JET), dat vraag en aanbod op haar platform samenbrengt. Hoe meer eetgelegenheden gebruik van maken van de diensten van JET, hoe meer klanten worden aangetrokken door het diverse aanbod. En omgekeerd: hoe meer klanten gebruik maken van de diensten van JET, hoe aantrekkelijker het voor een restaurant wordt om zich erbij aan te melden.
Omzetgroei bij JET
De aantrekkelijkheid van het platform van JET wordt bevestigd door de cijfers. Over de oneven kwartalen rapporteert JET helaas alleen het aantal orders. Op basis van autonome cijfers (dus los van acquisities) bedroeg de groei na een halfjaar 32% en na negen maanden 33%. Dit bevestigt het beeld dat de groei gedurende de coronaperiode is versneld. Het laatste kwartaal met de nieuwe lockdowns zal mogelijk extra stimulerend hebben gewerkt. JET maakt dit op 13 januari bekend.
Expansiebeleid Just Eat Takeaway
Halverwege 2021 lijft JET het Amerikaanse Grubhub in. Daarmee gaat de onderneming een nieuwe fase in van agressieve marketing, want het bedrijf wil in zijn markten de grootste zijn. In de VS is Doordash echter de marktleider, en het bereiken van de eerste plaats zal een grote inspanning vergen (zie kader). Het lijkt veel logischer dat JET zich in de grote VS allereerst gaat richten op het versterken van de positie in de regio’s waar dat het makkelijkst is. Zo heeft Grubhub al de koppositie in de oostelijke regio’s van de VS, dus verdere uitbreiding daar ligt voor de hand.
Het is onwaarschijnlijk dat JET over 2020 of 2021 nettowinst zal boeken, want het bedrijf zal veel geld in marketing blijven stoppen om de stevige omzetgroei erin te houden. De winstcijfers over 2020 komen op 10 maart. Gezien de omzetgroei en het winstpotentieel handhaaf ik het koopadvies voor JET.
Voor Grubhub staat een omzetverwachting van $2,3 mrd. Voor 2021 zou Doordash dan uitlopen naar $4,3 mrd, tegen $3,4 mrd bij Grubhub. Die verwachtingen hebben weliswaar onvoldoende rekening kunnen houden met de effecten van de overname van Grubhub en de grotere financiële kracht van Doordash, maar zij geven wel een redelijk goed beeld van de huidige krachtsverhoudingen.