Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden

Actueel advies

Just Eat Takeaway | In een groeiversnelling

0 0 Leestijd ongeveer

De coronacrisis bespoedigt de groei van maaltijdbezorgers. Zo ook Just Eat Takeaway, dat bovendien via overnames sterk groeit. Door de snelle expansie blijft echter winstgevendheid waarschijnlijk nog even uit.

De coronacrisis heeft gunstige gevolgen voor maaltijdbezorgers door de gedwongen sluiting van restaurants. Omdat consumenten de afgelopen tijd steeds meer gewend zijn geraakt aan het gemak van eten bestellen, verwacht ik bovendien dat een deel van de klantenaanwas na de pandemie structureel zal blijken te zijn. Hetzelfde geldt voor de restaurants: een deel daarvan maakt nu noodgedwongen gebruik van de diensten van maaltijdbezorgers, maar ook hier is er een gerede kans dat de maaltijdbezorging wordt voortgezet als alle beperkingen zijn opgeheven.

Dat alles is goed nieuws voor Just Eat Takeaway (JET), dat vraag en aanbod op haar platform samenbrengt. Hoe meer eetgelegenheden gebruik van maken van de diensten van JET, hoe meer klanten worden aangetrokken door het diverse aanbod. En omgekeerd: hoe meer klanten gebruik maken van de diensten van JET, hoe aantrekkelijker het voor een restaurant wordt om zich erbij aan te melden.

Omzetgroei bij JET

De aantrekkelijkheid van het platform van JET wordt bevestigd door de cijfers. Over de oneven kwartalen rapporteert JET helaas alleen het aantal orders. Op basis van autonome cijfers (dus los van acquisities) bedroeg de groei na een halfjaar 32% en na negen maanden 33%.  Dit bevestigt het beeld dat de groei gedurende de coronaperiode is versneld. Het laatste kwartaal met de nieuwe lockdowns zal mogelijk extra stimulerend hebben gewerkt. JET maakt dit op 13 januari bekend.

Expansiebeleid Just Eat Takeaway

Halverwege 2021 lijft JET het Amerikaanse Grubhub in. Daarmee gaat de onderneming een nieuwe fase in van agressieve marketing, want het bedrijf wil in zijn markten de grootste zijn. In de VS is Doordash echter de marktleider, en het bereiken van de eerste plaats zal een grote inspanning vergen (zie kader). Het lijkt veel logischer dat JET zich in de grote VS allereerst gaat richten op het versterken van de positie in de regio’s waar dat het makkelijkst is. Zo heeft Grubhub al de koppositie in de oostelijke regio’s van de VS, dus verdere uitbreiding daar ligt voor de hand.

Het is onwaarschijnlijk dat JET over 2020 of 2021 nettowinst zal boeken, want het bedrijf zal veel geld in marketing blijven stoppen om de stevige omzetgroei erin te houden. De winstcijfers over 2020 komen op 10 maart. Gezien de omzetgroei en het winstpotentieel handhaaf ik het koopadvies voor JET.

JET wacht flinke strijd
Om de koppositie te kunnen bereiken, moet het platform van JET schaalgrootte hebben. Daartoe steekt het bedrijf veel geld in acquisities en marketing en om die strategie te financieren is JET enkele jaren geleden naar de beurs gekomen. Concurrenten nemen het idee van beursintroductie over om zelf ook te groeien, zo ook het Amerikaanse Doordash. Dit bedrijf ging recent naar de beurs en haalde daarmee bijna $3,4 mrd op om het gevecht met concurrenten als Grubhub aan te gaan. JET kan zich dus opmaken voor een felle strijd om marktaandeel in de VS. Vooralsnog heeft Doordash het overwicht. Volgens Bloomberg verwachten de analisten voor Doordash in 2020 een jaaromzet van $2,8 mrd.

Voor Grubhub staat een omzetverwachting van $2,3 mrd. Voor 2021 zou Doordash dan uitlopen naar $4,3 mrd, tegen $3,4 mrd bij Grubhub. Die verwachtingen hebben weliswaar onvoldoende rekening kunnen houden met de effecten van de overname van Grubhub en de grotere financiële kracht van Doordash, maar zij geven wel een redelijk goed beeld van de huidige krachtsverhoudingen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ