Just Eat Takeaway | Veelbelovende resultaten
Bij cijfers van het afgelopen halfjaar zijn die van Just Eat Takeaway opgenomen alsof zij al sinds 1 januari 2019 samen gaan. Dit heeft het voordeel dat de bedrijfsontwikkelingen bij Just Eat Takeaway (JET) tussen het eerste halfjaar van 2019 en dat van 2020 kunnen worden vergeleken.
Omzetontwikkeling bij Just Eat Takeaway
De halfjaaromzet bij JET steeg met maar liefst 44%, naar €1031 mln. Om een indruk te geven van de omzetverdeling geef ik de landencijfers. Het VK steeg met 28%, naar €303 mln, Duitsland met 102%, tot €161 mln, Canada met 49% naar €228 mln, Nederland met 40% tot €80 mln en de rest van de wereld met 37% naar 259 mln. In deze cijfers zitten dus de groei van de Just Eat-activiteiten in vooral het VK en Canada (en deels in de rest van de wereld) en de overgenomen Duitse activiteiten van Deliveroo. De omzetkosten stegen sneller (+78%) dan de omzetinkomsten doordat JET meer bezorgingsdiensten verstrekte aan restaurants die niet aan bezorging doen. JET heeft deze dienst uit concurrentie-overwegingen op zich genomen. De brutomarge daalde daardoor van 66 naar 61%.
Operationeel resultaat en advies
De overnamekosten verbergen de schaaleffecten van de groei bij JET vooralsnog. De operationele marge (met personeels- en marketingkosten) steeg van 57,1 naar 60,4%. Maar zonder de overnamekosten daalde zij naar 46,7%. Dat is gunstig voor toekomst. De overname van Just Eat veroorzaakte een ruime verdubbeling van de goodwillafschrijvingen. Het operationeel resultaat (ebit) daalde mede daardoor van +€29 mln (in 2019) naar -€78 mln. Door belastinguitgaven en andere financiële lasten kwam het nettoverlies uit op €156 mln, tegen -€28 mln in 2019. Ik vind de cijfers veelbelovend, door de verwachte omzetgroei en eenmalige kostendaling bij JET. Maar de overname van Grubhub gaat opnieuw financiële inspanningen vergen. Ik blijf daarom toch bij een houdadvies.