Unilever | Knappe prestatie eerste halfjaar
De halfjaaromzet van Unilever nam met 1,6% af, naar €25,7 mrd. Dat was wel inclusief een acquisitie-effect van 1,2% door de aankoop van Horlicks in Azië, waar echter een negatief wisselkoerseffect van 2,5% tegenover stond. Niettemin wist het bedrijf het operationeel resultaat op te voeren met 1,8%, naar €4,7 mrd.
De brutoresultaat (omzet minus inkoopkosten) daalde weliswaar, onder meer door nadelige effecten in de omzetmix, maar dat werd meer dan gecompenseerd door lagere promotie- en marketingkosten. Wat daarbij ook hielp, was dat de advertentietarieven in de media daalden. Al met al leverde Unilever zonder meer een knappe prestatie.
Meer hygiëne
De omzet werd getrokken door de zeepproducten. Die waren in trek omdat klanten onder invloed van het coronavirus extra hygiënemaatregelen namen. De omzet van deze producten steeg over het eerste halfjaar met 17%. Doordat klanten gedwongen werden meer thuis te zitten en niet meer buiten de deur konden eten, ging ook de consumptie van voeding en drank van Unilever omhoog (+11%). Daar stond wel een daling van de consumptie in uitgaansgelegenheden van 32% tegenover.
Ook ging het thuisblijven ten koste van de aandacht voor persoonlijke verzorging (Beauty & Personal Care). Doordat Unilever relatief veel producten voor thuisgebruik (voeding en drank) en hygiëne verkoopt in Noord-Amerika, steeg daar de omzet met maar liefst 7,3%. In Europa (-1,8%) en de opkomende markten (-1,9%) was sprake van een daling. Laatstgenoemden zijn normaliter de aanjager van de omzetgroei.
Advies Unilever
Ondanks negatieve wisselkoerseffecten van 3,7%, steeg de winst per aandeel met ruim 6%, naar €1,35. Dit kwam door een hoger operationeel resultaat (+3,9%) en lagere uitgaven aan financiering (-2,4%) en belasting (-5,4%).
Als het coronavirus is uitgewoed, zal de omzetverdeling van Unilever weer normaliseren. Daar hoort volgens mij minimaal eenzelfde winst per aandeel bij als die in de tweede jaarhelft van 2019, ondanks mijn verwachting dat het bedrijf de promotie- en marketinguitgaven gaat verhogen. Een en ander houdt in dat ik mijn jaarwinstschatting ga verhogen van €2,36 per aandeel naar €2,64, en die voor 2021 van €2,60 naar €2,90. Het koopadvies blijft staan.
CIJFERS EERSTE HALFJAAR | |||
In € mln | 2020 | 2019 | |
Omzet | 25.714 | 26.126 | |
Oper. Resultaat | 4672 | 4589 | |
Nettowinst | 3542 | 3209 |