Walmart | Strategische positie in coronatijd
De Amerikaanse winkelketen zag door corona de kwartaalomzet van vooral voedsel, papierwaren, huishoudelijke producten, farmaceutica, elektronica, sportartikelen, speelgoed en gamingproducten stijgen. De totale omzet steeg met 8,6% naar $134,6 mrd. Walmart US, met 66% van de omzet de belangrijkste tak, verhoogde de omzet in dezelfde winkels met 10%. Daarvan maakten de online verkopen 39 procentpunt uit; zij stegen met 74%. De algehele omzettoename gebeurde in fasen; bij het hamsteren (midden maart) en bij de besteding van de regeringssubsidies (midden april).
Verwachtingen ingetrokken
Er waren ook extra kosten door hogere beloningen, extra werknemers, hygiënemaatregelen en charitas. Het operationele resultaat steeg daardoor met ‘slechts’ 5,6% tot $5,2 mrd en de nettowinst met 4,3% naar $4,1 mrd. Walmart vindt de toekomst te onzeker en heeft de financiële verwachtingen voor het jaar ingetrokken. De omzet komt, denk ik, licht onder druk te staan, maar de kosten blijven hoger. Ik blijf bij een k/w van 24,8 bij ‘houden.’