Updates

Aandelen Nederland

PostNL

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Altice Europe

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
houden
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

NIBC

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Vivoryon Therapeutics

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Nederland

SIF

Advies
houden
Aandelen Nederland

Boskalis Westminster

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
kopen
Aandelen Nederland

OCI

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 8 mei 09:38

Abnormaal kwartaal voor Ahold Delhaize

0 0 Leestijd ongeveer

Ahold Delhaize had eerder al bekendgemaakt dat het consumentengedrag als gevolg van het coronavirus heeft geleid tot hogere omzetten en hogere kosten. Per saldo vloog de winst echter ook omhoog.

De overheidsmaatregelen ter bestrijding van het coronavirus hebben de afgelopen maanden her en der geleid tot hamsterwoede. Dat leidde bij Ahold Delhaize  tot een stijging van de kwartaalomzet in dezelfde winkels van 12,2% (exclusief de benzineverkopen). De totale omzet steeg met 14,7%, naar €18,2 mrd. In maart was die toename het sterkst, met 26,9%. Dat is het hamstereffect, want in de maanden ervoor bleef de groei beperkt tot ruim 2%.

Ahold Delhaize maakt tegenwoordig onderscheid tussen twee regio’s: de VS en Europa, waarvan laatstgenoemde goed is voor 38% van de totale omzet. De VS is qua omzetaandeel in het eerste kwartaal iets uitgelopen op Europa, want de omzet (tegen constante wisselkoersen) steeg er met 13,7%, tegen 11% in Europa.Het hamstereffect in maart was in de VS met +33,8% groter dan in Europa (+15,9%). In beide regio’s stegen de online verkopen flink, maar deze zijn in de VS met 2,9% nog wel gering.

Het eerste kwartaal ging echter ook gepaard met hogere kosten (+13%). Zo werden er extra werknemers aangetrokken en moesten er veiligheidsmaatregelen worden genomen om werknemers en consumenten te beschermen tegen het coronavirus. Europa ging eerder in ‘lockdown’ dan de VS en daarom waren de kostenstijgingen op het oude continent groter.

Nettowinst en advies

Per saldo ging de autonome operationele marge (ebitda) omhoog van 8,5 naar 9,2%. Die ebitda nam daardoor toe van €1,36 mrd naar €1,67 mrd en de autonome nettowinst per aandeel van €0,40 naar €0,59. Dat is een toename van ruim 49%. Toch toont Ahold Delhaize zich voorzichtig wat het hele jaar betreft. De genoemde marge zal volgens de supermarktketen over het hele jaar hetzelfde zijn als in 2019 en voor de autonome nettowinst per aandeel is de verwachte groei 4 tot 6%.

Die beperkte groeiverwachting kan worden verklaard door de corona-effecten die voortduren. De omzetstijging zal flink dalen, ook al doordat consumenten gaan interen op hun voorraden, maar er zullen voorlopig wel hogere kosten blijven. Het tweede kwartaal van het bedrijf zou daarom juist wel eens veel slechter kunnen worden dan hetzelfde kwartaal in 2019. Het eerste kwartaal was, kortom, een anomalie, met latere bij-effecten. Bij een k/w van 12,5 handhaaf ik daarom het houdadvies.

Eerstekwartaalcijfers
In € mln20202019
Omzet18.20815.878
Online omzet           998           761
Nettowinst           645           435

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!