Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Advies van de dag Jaap Barendregt, 16 mrt 2020 11:26

Weet Booking.com wat het te wachten staat?

0 0 Leestijd ongeveer

Hotelsite Booking.com beleeft moeilijke tijden. De opkomst van het coronavirus heeft tot reisbeperkingen geleid die de toeristensector hard gaan treffen. Dat is van invloed op mijn advies voor het aandeel.

Vorig jaar adviseerde ik om het Amerikaanse Booking.com — met overigens Nederlandse wortels — te kopen op de toenmalige koersdip van rond $1750. Dat was een goed advies, want het aandeel stond begin 2020 in de buurt van $2100. De corona-pandemie die daarna ontstond, heeft het aandeel hard geraakt. De slotstand van vrijdag 13 maart bedroeg $1421.

Jaarcijfers

Eind februari presenteerde Booking.com de jaarcijfers. Die vielen tegen. De omzet steeg met 3,7% en kwam uit op $15,1 mrd. Het operationeel resultaat bedroeg $5,3 mrd, maar nam toe met niet meer dan $4 mln. Vooral hogere personeelskosten – met daarbij beloning in aandelen – zorgden ervoor dat het effect van de omzetstijging verloren ging.

De nettowinst steeg daarentegen met 22%, naar $4,9 mrd. Door aandeleninkoop ging de nettowinst per aandeel zelfs met 34% omhoog, tot $111,82. Toch hecht ik weinig waarde aan de nettowinstcijfers, want in die cijfers zit ook het resultaat van effecten die het bedrijf zelf in bezit heeft. in 2019 realiseerde Booking.com een netto ongerealiseerde winst van $745 mln op de effecten. In 2018 werd er echter een verlies van $367 mln op geleden. Het verschil van $1,1 mrd is bepalend geweest voor de nettowinststijging van 22%. Ik vind echter alleen de operationele resultaten van belang, want die vormen de kern van de bedrijfsactiviteit. En daar staat een toename van slechts $4 mln geboekt.

Oordeel

Na een sterke groeifase is Booking.com in mijn ogen opgehouden een groei-aandeel te zijn. Daar komt bij dat de huidige coronacrisis de reiswereld harder zal treffen dan andere sectoren – ook later in 2020 nog. Het bedrijf heeft dan ook op 9 maart terecht gemeld dat het niet is staat om enige verwachting uit te spreken over de toekomstige resultaten. Ik zet het aandeel daarom op ‘verkopen’ en haal het uit de Offensieve portefeuille.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.