Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 23 dec 2019 15:55

Unilever blijft op koers ondanks omzetwaarschuwing

0 0 Leestijd ongeveer

De omzetwaarschuwing van Unilever vorige week past in het beeld van een geleidelijk afvlakkende omzetstijging over 2019. Deze negatieve trend versnelde echter in het vierde kwartaal.

Unilever meldde op 17 december dat het er in 2019 niet in zal slagen de autonome omzetstijging binnen de beloofde bandbreedte van 3-5% te krijgen. Gezien het feit dat de autonome omzetstijging over de eerste negen maanden van dit jaar nog 3,4% bedroeg, moet die over het vierde kwartaal onder de 1,8% uitkomen. Dat is aanzienlijk lager dan de 2,9% van het derde kwartaal.

De gang van zaken bevestigt mijn eerdere vermoeden dat bij Unilever de omzetdoelstelling minder belangrijk was dan de margedoelstelling. Die laatste moet in 2020 op 20% uitkomen (zie ook de tabel). Het bedrijf meldde na de omzetwaarschuwing ook dat het operationeel resultaat en de marge niet geraakt zijn.

Oorzaken

De omzetgroei van Unilever is al jarenlang vooral gestoeld op de opkomende markten. Circa 60% van de omzet komt daar vandaan. In de ontwikkelde markten was er over het eerste halfjaar al een autonome omzetdaling van 0,7% door sterke concurrentie en lage economische groei. De oorzaken van de jongste omzetwaarschuwing moeten dan ook vooral worden gezocht in afnemende groei in opkomende markten, met name in Zuid-Azië (India en de omringende landen) en West-Afrika. Dat komt hard aan. Daarbij komt bovendien nog dat de eerdere groei vooral gedragen werd door de sterk groeiende divisies Persoonlijke Verzorging en Huishoudelijke Verzorging. Die hebben nu dus ook groeiproblemen, net als eerder al de divisie Voeding en Drank.

Toekomst

Sinds het aantreden van topman Paul Polman zet Unilever in op duurzaamheid. Zo werd deze week ook bekend dat het bedrijf een milieuvriendelijk schoonmaakmiddel heeft geïntroduceerd in Chili. Zulke initiatieven zijn sympathiek. Weliswaar verwacht ik niet dat Unilever er spoedig een grote omzetstijging mee zal genereren, maar ik denk wel dat de marges goed zullen zijn.

Een autonome omzetstijging van 3% in 2020 zal lastig worden. Maar het bedrijf geeft wel de juiste richting aan, die op de lange termijn tot koersstijging zal leiden. Ik handhaaf daarom bij een k/w van 20,6 en een dividendrendement van 3,1% het houdadvies.

Autonome omzetgroei en operationele marge
In % autonome omzetgroei operationele marge
2017 3,5 17,5
2018 3,1 18,4
2019 2,9 (t) 19,3 (t)

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ