Beurzen Vandaag: Vopak favoriet voor 2020, China stuwt koersen
NEDERLAND
De AEX-index stond om 09.30 uur op 607 punten, een winst van 0,7%. Beter dan geraamde macro-economische cijfers uit China zorgen voor een optimistische stemming. De industriële productie nam met 6,2% toe in november, terwijl 5,0% verwacht werd. De detailhandelsverkopen in dezelfde maand stegen met 8,0%, terwijl werd gerekend op 7,6%.
Er is in de laatste dagen van het jaar niet veel bedrijfsnieuws. De analisten van Jefferies hebben op hun favorietenlijst voor 2020 het Nederlandse aandeel Vopak opgenomen. Het koersdoel voor Vopak is €55 .
Grootste stijgers AEX/AMX om 09:30 uur:
- ArcelorMittal +2,0%
- WDP +2,0%
- Vopak +1,9%
Grootste dalers AEX/AMX om 09:30 uur:
- Intertrust -0,3%
- GrandVision -0,1%
- Takeaway.com -0,1%
EUROPA
De Eurostoxx50-index stond na een half uur handel op 3758 punten, een winst van 0,7%. Het Franse Safran is een van de weinige dalers. Safran is een leverancier van Boeing, dat nog altijd geen toestemming heeft gekregen voor de 737 Max toestellen (zie grafiek van de dag).
Grootste stijgers Eurostoxx50 om 09:30 uur:
- Banco Santander +1,9%
- Schneider Electric +1,5%
- AB InBev +1,5%
Grootste dalers Eurostoxx50 om 09:30 uur:
- Safran -0,6%
- Volkswagen-0,4%
- –
VERENIGDE STATEN
Vrijdag veranderde weinig voor de Amerikaanse indices. Zowel de Dow Jones als de S&P 500 index sloten vrijwel onveranderd.
Grootste stijgers Dow Jones:
- American Express +1,7%
- Visa +1,4%
- Apple +1,4%
Grootste dalers Dow Jones:
- ExxonMobil -1,6%
- Boeing -1,3%
- Walgreens Boots Alliance -1,2%
GRAFIEK VAN DE DAG
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zit nog altijd in de problemen. Het is het bedrijf nog steeds niet gelukt om de luchtvaartautoriteiten te overtuigen van de veiligheid van de 737 Max 8. Dit toestel mag nu al negen maanden niet meer gebruikt worden door luchtvaartmaatschappijen. Vandaag gaat het gerucht dat Boeing de productie van het toestel wil stilleggen omdat het er niet naar uitziet dat er binnenkort goedkeuring zal komen.
Als de productie eenmaal is stilgelegd, zal het later tijd en geld kosten om het proces weer op te starten. Dit betekent dat aandeelhouders in Boeing erop moeten rekenen dat de resultaten ook in 2020 flink gehinderd zullen worden door de problemen rond de 737 Max. Het aandeel kan nog wel op een kleine winst voor 2019 uitkomen. Maar vergeleken met de aandelenmarkt als geheel is het rendement mager, en ten opzichte van de top van ongeveer $440 in februari dit jaar is een koers van circa $340 natuurlijk niet iets om blij van te worden als belegger.
AGENDA
Geen belangrijke punten vandaag.