Nieuw aandeel in Nederland: CM.com (update)
De Nederlandse beurs krijgt er een nieuw aandeel bij: CM.com. Beleggers kunnen zich tot en met woensdag 9 oktober inschrijven voor de beursgang van deze mobiele communicatie-dienstverlener.
Het aanstaande nieuwe beursfonds CM.com richt zich naar eigen zeggen op de markt voor ‘conversational commerce’. Het verleent diensten aan bedrijven die via communicatiekanalen als WhatsApp en Facebook messenger (potentiële) klanten willen bereiken. Zo kunnen bedrijven via het platform van CM berichten sturen met bijvoorbeeld een concrete aanbieding. Volgens CM is het uniek dat het bedrijf een combinatie van allerlei verschillende functies kan aanbieden aan bedrijven: niet alleen het verzorgen van berichten, maar ook identificatie, betaaldiensten, het verkopen van tickets en het analyseren van klantgegevens.
CM.com is in 1999 opgericht door Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers als verzorger van SMS-diensten op uitgaansgebied. De oprichters leiden het bedrijf nog altijd, en blijven ook grootaandeelhouder. CM heeft inmiddels meer dan 9000 klanten wereldwijd, maar een groot deel van de omzet wordt in West-Europa behaald: Nederland is goed voor 50% daarvan, België en Frankrijk zijn de nummers twee en drie. Een groot deel van het personeel zit dan ook in deze regio. Verder heeft CM kleine vestigingen in Azië en Zuid-Afrika, en ook is de opening van een kantoor in de VS gepland. Tot de klanten behoren onder andere Albert Heijn, Randstad, Ikea, Toyota en Domino’s.
Groei
De omzet was vorig jaar €84,6 mln. In de eerste zes maanden van dit jaar was dat omzet €44,3 mln, een stijging van 5,5%. Dat is op zich geen slecht percentage, maar voor een technologiebedrijf in een groeiende markt valt het tegen. Een van de oorzaken is dat SMS steeds minder gebruikt wordt. De omzet in dat onderdeel daalde dan ook met 16,6% in de eerste helft van dit jaar. Het goede nieuws is dat de invloed van deze oudere dienstverlening op het totaal kleiner wordt. De totale groei zou daardoor de komende jaren weer hoger kunnen uitkomen.
Besteding opbrengst
Een ander probleem is dat groei geld kost, bijvoorbeeld via investeringen in de betaaldienst. De financiële positie van CM is daardoor niet al te sterk. Daar zal de opbrengst voor het bedrijf (netto €93,7 mln) van de aandelenverkoop wel verbetering in brengen. Een schuld van €23 mln zal worden afgelost, de rest van de opbrengst zal worden gebruikt om groei mee te financieren. Dat kan dus voor marketing zijn, of een nieuwe vestiging, maar ook voor onderzoek en ontwikkeling. Een overname wordt ook niet uitgesloten. De oprichters zullen tussen de 500.000 en 1,6 miljoen aandelen verkopen, maar zullen na de introductie samen nog altijd zo’n 60% van de aandelen in bezit hebben.
Waarde CM.com
De bandbreedte voor één aandeel CM (ISIN code: NL0013746431) is €15 tot €19. Dat betekent een marktwaarde van €287,5 mln tot €337,5 mln. Bij de laatste waarde zou CM op 56,3 keer de geschatte ebitda voor dit jaar (€6 mln) gewaardeerd worden, en ongeveer 3,8 maal de omzet. Vergeleken met de introductie van Adyen, vorig jaar, is dat redelijk. Adyen was ongeveer 38,9 keer de ebitda en 4,3 maal de omzet.
Inschrijven voor beursgang
Het bedrijf kan de komende jaren flink groeien, en de waardering ziet er redelijk uit. Het advies luidt dan ook ‘inschrijven’. Lees voor inschrijving wel de brochure en/of het prospectus. Verder moet er worden gelet op de behoorlijke risico’s die bij dit aandeel horen. Zo is er bijvoorbeeld geen garantie dat de groeimogelijkheden ook echt gerealiseerd worden. En hoewel CM zegt uniek te zijn, is er stevige concurrentie op de gebieden waar het bedrijf actief is. Er zijn ook veel spelers die aanmerkelijk groter zijn dan CM. Dat kan echter ook een voordeel zijn: wellicht wordt CM ooit een overnameprooi. Daar zouden de oprichters dan echter wel aan mee moeten werken.
CM.com |
||||
In € mln | 2019(t) | 2018 | 2017 | 2016 |
Omzet | 90,0 | 84,6 | 79,9 | 66,7 |
Ebitda | 6,0 | 4,3 | 4,4 | 4,9 |
Nettowinst | 0,2 | 0,2 | 1,1 | 1,3 |