Investeringen zetten winstmarge Henkel onder druk
De Duitse onderneming had vorig jaar op de Noord-Amerikaanse markt te kampen met knelpunten in de logistieke keten. Hoewel de leveringsproblemen in de loop van het jaar werden opgelost, kreeg Henkel ook te maken met valutaire tegenwind en hogere grondstofkosten.
Daardoor werd de winstverwachting neerwaarts bijgesteld. Uiteindelijk kwam het bedrijfsresultaat over 2018 uit op €3,5 mrd, een stijging van slechts 1%. De voor bijzondere posten aangepaste winst per aandeel steeg met 2,7% naar €6,01. Tegen constante valutakoersen is dat nog een aardige toename van 7%. Op autonome basis steeg de omzet met 2,4%, aan de onderkant van de afgegeven bandbreedte van 2% tot 4%.
Meer investeringen
Naast de externe factoren zoals de gestegen grondstofkosten heeft Henkel al langer moeite om de groei bij de persoonlijke verzorgingstak aan te zwengelen. Vorig jaar kromp de omzet bij deze divisie zelfs met 0,7%. Vooral in de Verenigde Staten is de concurrentie groot, waardoor de prijzen onder druk staan. Om het tij te keren, gaat Henkel extra investeren in marketing, innovatie en e-commerce. Dat zet de winstmarge op korte termijn onder druk.
Voor dit jaar gaat Henkel uit van een ebit-marge van 16-17%, tegen 17,6% in 2018. De winst per aandeel zal bij gelijke wisselkoersen met circa 5% dalen. De investeringen zouden vanaf 2020 tot een snellere autonome omzetgroei moeten leiden. Ik heb hier wel vertrouwen in. Henkel heeft sterke marktposities, een solide balans en beschikt over een aantal mooie merken zoals Persil, Schwarzkopf en Syoss. Daarnaast blijft de divisie Adhesive Technologies bijzonder sterk presteren. Dit onderdeel produceert kleef- en dichtingsstoffen voor de industrie en vertegenwoordigt bijna de helft van de omzet. Henkel kan volgens mij volgend jaar de winstgroei weer hervatten en blijft bij een k/w van 16 koopwaardig.