Franse sporters laten Basic-Fit groeien
In 2018 groeide het aantal sportscholen met 108 (naar 629) en voor 2019 staan er 125 op het programma. Daarvan zijn er inmiddels 29 in aanbouw en wordt voor 79 op een vergunning gewacht; de contracten zijn al wel getekend.
Strategie van Basic-Fit
De strategie is duidelijk: groei door expansie. Als wordt gekeken naar de vergelijkbare omzetgroei, dan komt die uit op 1%. Het aantal leden ligt tegen het maximale aan en de tarieven worden om concurrentieredenen weinig verhoogd. Het gaat bij de vergelijkbare omzetgroei om sportscholen die ten minste 24 maanden open zijn aan de start van het jaar. Die groei is eigenlijk weinig indrukwekkend. Het zijn dus de nieuwe sportscholen en in het bijzonder de ledenaanwas daar die voor de omzetgroei moeten zorgen. Welnu, het aantal leden steeg in 2018 van 1,52 miljoen naar 1,84 miljoen en die aanwas kwam vooral uit Frankrijk waar 92 scholen werden geopend. Vooral Frankrijk en Spanje zijn het doelwit van de groeiambities in 2019, met hier en daar ook nog een nieuwe school in Nederland en België.
Resultaat en advies
Het operationeel resultaat (ebit) nam met 48% toe. Het betekende een operationele margestijging van 6,53% naar 7,89%. De ebit-stijging was vooral het gevolg van lagere afschrijvingen in relatie tot de omzet. Exclusief deze post was de stijging van het operationeel resultaat ongeveer conform de toename van de omzet. Dit toont dat Basic-Fit de kosten goed in de hand heeft. De al genoemde nettowinststijging van 58% was zoals verwacht. Ik zie dan ook geen reden om de winstschatting voor 2019 drastisch aan te passen. Gezien de groei, maar ook gezien de zeer uitdagende k/w van 33,5, handhaaf ik het houdadvies.