Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 12 sep 2018 09:23

Procter & Gamble houdt te veel ballen in de lucht

0 0 Leestijd ongeveer

De grote bedrijven die voeding, drank en huishoudelijke producten maken, zijn hun wendbaarheid voor tijden van verandering voor een belangrijk deel kwijtgeraakt. Procter & Gamble is een voorbeeld.

De kritiek op Procter & Gamble is bekend.. Het bedrijf groeit niet genoeg doordat het de innovatie heeft verontachtzaamd, doordat het op teveel terreinen actief is om die innovatie effectief door te voeren, en doordat het – in tegenstelling tot Unilever – te weinig in de opkomende groeimarkten actief is. In antwoord op die kritiek heeft Procter & Gamble een wisseling in de top doorgevoerd, veel schoonheidsverzorgingsmerken verkocht en de innovatie en besparingsinspanningen vergroot. De vierdekwartaals- en jaarcijfers over het gebroken boekjaar 2018 bieden een goed evaluatiemoment.

De jaarcijfers

De omzet kwam op $66,8 mrd, een toename met 3%. Daarvan kwam tweederde uit wisselkoersvoordelen. De autonome omzet steeg dus met 1%. De hoeveelheid verkochte producten steeg echter met 2%, en daaruit volgt dat Procter & Gamble genoegen nam met prijsdaling. De concurrentie van nieuwe, vaak hippere merken en internet dwingen tot een dergelijk prijsbeleid.

Als tegenstap probeert het bedrijf de innovatiekracht te vergroten. Dit moet het bedrijf de macht geven om prijzen te verhogen, maar dat lukt nog niet erg. Alle divisies hadden in hun omzet een negatieve prijscomponent; alleen bij het onderdeel Beauty kon prijsstabiliteit bewerkstelligd worden. Deze divisie kende ook de grootste omzetgroei (+9%).

Compensatie voor lagere prijzen wordt ook gezocht in lagere kosten. Bij de maakkosten lukt dat. De vorderingen hiermee werden echter teniet gedaan door onder meer hogere transportkosten, ongunstige prijsontwikkelingen en de innovatie-inspanningen. Het operationeel resultaat daalde daardoor met 2%, naar $13,7 mrd. De nettowinst van de voortgezette activiteiten nam met 3% af, tot $9,9 mrd.

Conclusie

Procter & Gamble wilde een autonome omzetgroei van 2 tot 3% bereiken. Het is 1% geworden. Het bedrijf houdt nog steeds te veel ballen in de lucht om op flexibele wijze een relatief snelle verbetering in de resultaten te realiseren. Bij een k/w van 18,5 blijft mijn advies daarom voorlopig ‘verkopen’.

Vierde kwartaal verscherpt heersende beeld
Het vierde kwartaal vertoonde een extremer beeld dan de jaarcijfers. De autonome omzetgroei was ook 1%, maar de volumegroei was 3%. De prijsdalingen oefenden dus een sterkere druk naar beneden uit dan over het gehele jaar. Alle divisies kwamen met de verkochte hoeveelheden tot iets hogere groei, behalve Grooming (Scheren). De concurrentie van nieuwe merken in dit marktsegment is sterk. De gestegen kosten die bij de jaarcijfers werden genoemd, werkten ook in het vierde kwartaal door. Het operationeel resultaat daalde met 9% (zie tabel). De nettowinst van de voortgezette activiteiten nam met 14% af. Het vierde kwartaal was een slecht uiteinde van het hele boekjaar. Reden temeer voor ons verkoopadvies.

 

Vierdekwartaalcijfers
In $ mln 2018 2017
Omzet 16.503 16.079
Operationeel resultaat 2677 2949
Nettowinst 1890 2202

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ