Wat is uw mening over Dropbox?
Het Amerikaanse bedrijf ging op 23 maart voor $21 per aandeel naar de beurs. De koers steeg dezelfde dag met 36% en sloot op $28,48. Slechts 9% van alle aandelen zijn naar de beurs gegaan.
Over 2017 realiseerde Dropbox op jaarbasis een omzetstijging van ruim 31% tot $1,11 mrd, en daalde het nettoverlies van $210,2 mln tot $111 mln. De groei van het aantal gebruikers is de afgelopen jaren vooral gerealiseerd via mond-tot-mondreclame, maar Dropbox zet wellicht een salesteam op om de groei te stimuleren. Dit kan leiden tot een flinke extra kostenpost.
Loyale gebruikers
Positief is dat Dropbox-gebruikers loyaal zijn en het bedrijf een abonnementsmodel hanteert waardoor de inkomsten redelijk voorspelbaar zijn. Momenteel betaalt echter slechts 2% van de gebruikers voor de diensten. Voor winstgevendheid zijn meer betalende klanten nodig. Ook is er concurrentie van onder meer Box, Microsoft en Alphabet.
Wij adviseren beleggers de presentatie van de kwartaalcijfers van Dropbox op 12 april af te wachten alvorens al dan niet in te stappen.