Bill Smead CM gelooft niet in sprookje Amazon
Groeien zonder winst kan op de lange termijn niet werken, stelt Bill Smead Capital Management.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.
Beleggers zijn compleet de draad kwijt met de waarderingen die ze aan de aandelenkoers van Amazon meegeven, zegt Bill Smead. Het is volgens de naamgever van Bill Smead Capital Management een feit dat Amazon de beste retailer is en de beste in het afleveren van spullen, maar er is geen enkele indicatie dat het bedrijf daar ooit geld mee zal gaan verdienen.
Volgens Smead bestaat er een kans dat wij weer in een technologische zeepbel zijn beland zoals aan het einde van de jaren negentig. Hij wijst erop dat de meest succesvolle retailers een marge behalen van 1,5%. Dat is te mager wanneer deze spullen worden thuisbezorgd. Kijk naar een bedrijf als Webvan dat boodschappen binnen een bandbreedte van 30 minuten beloofde te bezorgen. De onderneming is nu failliet. Smead verwijst vervolgens naar de definitie van krankzinnigheid van Einstein: keer op keer hetzelfde doen en andere resultaten verwachten. Denken dat een bedrijf groeit zonder dat het winsten realiseert, komt daar volgens hem op neer.
In de markt leeft de gedachte dat de marges vanzelf zullen ontstaan, maar dat is volgens Smead onzin. Er zal dan wel iemand opstaan die zegt dat de vrije kasstroom van Amazon niets voorstelt tegenover die van een bedrijf als eBay. Dit spel verliest Amazon. Bill Smead zegt dat de retailer bezig is als zijn zoon: ‘Hij pakt mijn auto om te werken als pizzabezorger en verdient het minimumloon. Dit is leuk als hij naar de omzet kijkt en als kosten de benzine rekent, maar hij vergeet, net als Amazon, naar het hele plaatje te kijken. Als hij de afschrijvingen van mijn auto zou moeten betalen, zou er niets meer van overblijven.’
Het credo van de oprichter van Amazon, Jeff Bezos, luidt: ‘Als ik mocht kiezen tussen een bedrijf dat de prijzen kan verhogen of kan verlagen, dan ga ik voor het laatste.’ Smead zet daar het verhaal van Warren Buffett tegenover over een bedrijf met een spiegel aan de muur. De CEO vraagt: ‘Spiegeltje spiegeltje aan de wand, zal ik mijn prijzen komend najaar verhogen? De spiegel beantwoordt de vraag met: ‘waarom zou je wachten?’
Lees ook: Analisten koersdelen
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.