Updates

Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen

Noors aandeel | Rederij met zeer hoog dividend

0 0 Leestijd ongeveer

Deze week tippen wij een Noorse zeetransporteur van groot materieel die wel heel ruim is met zijn dividendbeleid. Het aandeel is erg cyclisch, maar wordt ook zeer laag gewaardeerd.

Het Noors Höegh Autoliners ASA is actief in het Roll-on-Roll-off (RoRo) segment. Het gaat om grote ladingen op wielen die over zee vervoerd moeten worden. Zoals de naam al suggereert, vervoert Hoëgh Autoliners vooral auto’s, maar ook trucks en bussen, treinonderdelen en zwaar constructiematerieel. Het Noorse concern bezit circa veertig eigen schepen en is wereldwijd actief met zestien kantoren.

De aard van de activiteiten is nogal cyclisch, maar de volumes gemeten in kubieke meters vracht begeven zich al een lange reeks van kwartalen op een hoog niveau. De resultaten zaten vorig jaar ook stevig in de lift.

Zeer interessant aan dit aandeel is het ruime dividendbeleid. Formeel mogen beleggers rekenen op volledige uitkering van de vrije kasstroom na rente- en aflossingsverplichtingen. Analisten voorzien dat Höegh Autoliners met dit nieuwe beleid tot in ieder geval 2026 vrijwel de volledige jaarwinst zal uitkeren. Beleggers zouden daarmee in nog geen vier jaar hun investering kunnen terugontvangen.

Bekijk ook het dossier Dividend Beleggen

Sterke uitgangspositie

Höegh Autoliners wist over 2023 de omzet met 14% op te voeren tot $1,45 mrd en de nettowinst zelfs nagenoeg te verdubbelen tot $590 mln, gelijk aan $3,09 per aandeel (circa NOK32,50). Door de zeer sterke kasgeneratie kon het bedrijf nagenoeg de gehele bankschuld aflossen. Hierdoor ging het 2024 in met een zeer hoge solvabiliteit van 69% (2022: 61%) en een verhouding nettoschuld/ebitda van slechts 0,65.

De vooruitzichten voor de komende jaren zijn eveneens goed en dat zit hem vooral in hogere tarieven. In 2023 en begin 2024 werden verschillende langetermijncontracten heronderhandeld. Het betrof in totaal voor 4,3 miljoen cmb (kubieke meter) aan volumes, bijna 27% van wat het concern het afgelopen jaar vervoerde. Het gemiddelde netto tarief hiervan ligt boven de $100 per cmb, wat ruim hoger is dat het netto vrachttarief van $83,4 per cbm over het slotkwartaal 2023.

De nieuwe contracten hebben een gemiddelde looptijd van 4,2 jaar. Voor 2024 dient nog eens voor 4,1 miljoen cmb aan contracten heronderhandeld te worden. De bestaande tarieven van deze contracten liggen gemiddeld zelfs onder de $50 per cmb en dat zou dus zo maar ruim het dubbele kunnen worden.

Recente ontwikkelingen

Niet alles ziet er gunstig uit voor dit jaar. Door de Houthi-aanvallen in de Rode Zee heeft Höegh Autoliners besloten om via de Kaaproute onder Zuid-Afrika door te varen. Door de langere vaarroutes staan de volumes onder druk. Bezien over het eerste kwartaal daalden de volumes met 0,7 miljoen cmb oftewel 17,5% minder vergeleken met zowel dezelfde periode vorig jaar als met het vierde kwartaal 2023.

De volumes lagen sowieso wat lager in bepaalde segmenten en het bedrijf had ook niet meer de beschikking over het schip Höegh Bangkok dat het eind vorig jaar verkocht. Voor de komende kwartalen rekent het concern, indien de situatie zich in de Rode Zee stabiliseert, op een volumeverlies van 0,3 miljoen cmb. De netto vrachttarieven in het eerste kwartaal lagen wel nipt op een recordniveau van $83,6 per cbm.

De vrachtomzet daalde door de lagere volumes in het eerste kwartaal tot $328 mln, tegen $354 mln een jaar terug en $382 mln over het voorafgaande kwartaal. Het aangepaste ebitda zakte tot $163 mln vergeleken met $171 mln vorig jaar rond deze tijd en $199 mln over het slotkwartaal 2023.

Onderaan de streep werd een netto kwartaalwinst geboekt van $115 mln, nipt lager dan de $117 mln van een jaar terug en wel ruim minder dan de $197 mln van het vierde kwartaal 2023. Uitgedrukt per aandeel werd het afgelopen kwartaal $0,60 verdiend, $0,01 minder dan vorig jaar.

Voorgesteld werd een kwartaaldividend van $109 mln, gelijk aan $0,5714 per aandeel (circa NOK6,28) uit te keren, wat inmiddels al van de koers is afgevallen. Deze uitkering is ongeveer de volledige netto kas die gegenereerd is in de verslagperiode na aftrek van financieringslasten en kapitaalinvesteringen.

Blik op belangrijkste markten

De mondiale autoverkopen in de voor het concern belangrijkste regio’s bleven in het eerste kwartaal op een vergelijkbaar niveau als het al zo goede 2023. Verschepingen vanuit China namen met nog eens 30% toe vergeleken met een jaar terug, terwijl ook Japan (+13%) en in mindere mate Zuid-Korea (+5%) in de lift zaten.

China blijft de belangrijkste exporteur van auto’s. De volumes vanuit China richting Europa stegen met 4% jaar op jaar. De groei ligt dit jaar wel wat lager dan in het uitbundige 2023 omdat consumenten minder geld te besteden hebben en het lastiger is financiering te krijgen.

De koers van Höegh Autoliners maakte een maand terug een grote duikeling op het bericht dat de Europese Unie mogelijk de importtarieven op Chinese elektrische auto’s wil verhogen. Dit is er echter nog niet door.

Vooral grote Duitse autofabrikanten weren zich hier tegen omdat China voor hen een grote afzetmarkt is en zij dus geen tarievenoorlog wensen. De markt voor hoog- en zwaar transport (‘High & Heavy’) heeft zich ook goed verder ontwikkeld. Drijfveer blijft hier de energietransitie en klimaatverandering. Denk aan zwaar materieel voor dijkversterking en overige infra-werkzaamheden.

Terugverdienen

Höegh Autoliners kijkt met vertrouwen naar het tweede kwartaal, met hogere volumes dan in het eerste kwartaal en hogere tarieven. De ontwikkelingen in het Midden-Oosten hebben tot op heden geen effect op het vervoer gehad, maar alle geopolitieke ontwikkelingen houdt het concern wel goed in de gaten.

De koers van het aandeel is recent weer flink gestegen, maar bij een verwachte winst per aandeel van circa $3,00 (NOK33,3) voor dit jaar, teruglopend tot $2,50 (NOK27,7) in 2026 met vergelijkbare dividendbetalingen in het verschiet, is de terugverdientijd op de huidige koers van NOK112 nog geen vier jaar. Kopen en wegleggen.

*Auteur heeft een positie in Höegh Autoliners

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ