Beleggingsfondsen: Neuberger Berman China Equity
Beleggen in Chinese aandelen kan globaal op drie manieren: in de A-aandelen van de lokale markten (Shanghai en Shenzen), in H-aandelen van Chinese bedrijven genoteerd in Hong Kong en in aandelen uit Macao en Taiwan (Greater China). Het verdient de voorkeur om zo breed mogelijk in China te beleggen. Het universum is immers groter en er kan gebruik worden gemaakt van de relatieve waarderingsverschillen tussen de verschillende submarkten. De markt voor Chinese A-aandelen is qua omvang vergelijkbaar met die van Amerikaanse aandelen, maar wordt sterk gedreven door particuliere beleggers met een hoog gokgehalte. Sentimenten en waarderingsverschillen kunnen hier sneller optreden.
Neuberger Berman China Equity heeft groot-China als mandaat en heeft een uitstekend trackrecord ten opzichte van de verschillende indices. Een van de redenen die Neuberger Berman noemt om strategisch in China te beleggen is de ondervertegenwoordiging van Chinese aandelen in de bekende indices. In de MSCI All Country World Index heeft China een allocatie van iets meer dan 2% (alleen nog via H-aandelen), terwijl de Chinese economie al 15% van de totale wereldeconomie uitmaakt. Neuberger Berman merkt verder op dat Chinese markten niet efficiënt zijn (door veel onervaren beleggers, vooral in de A-aandelen) en gebrekkige ‘dekking’ van veel aandelen door analisten.
De beleggingsstijl van het fonds is bottom-up: het kopen van aandelen met aantrekkelijke waarderingen. De portefeuille heeft hierdoor een ‘value bias’. Het beleggingsproces begint met een screening. Het universum van zo’n 4000 aandelen wordt teruggebracht tot een kleine 900 titels, door onder andere te kleine aandelen weg te filteren. De overige bedrijven worden fundamenteel onderzocht en krijgen vervolgens een interne rating: +2 (strong buy) tot -2 (strong sell). Vervolgens wordt de portefeuille samengesteld uit zoveel mogelijk strong-buy-aandelen, rekening houdend met risico’s en onderlinge correlaties. De portefeuille bestaat uit 35 tot 50 titels, met als richtlijn een maximale weging van 4%. De hoofdbeheerder kan hiervan afwijken bij een sterke overtuiging. Er wordt ook een aantal verkoopdisciplines toegepast, bijvoorbeeld als het koersdoel gehaald wordt of als duidelijke veranderingen plaatsvinden in de omgeving, sector of de fundamentele veronderstellingen die ten grondslag lagen aan de koers.