Strategie Vivendi onder druk
Ondanks de beperkte activiteiten, heeft topman Bolloré de raad van bestuur uitgebreid. Gevreesd moet worden dat de nieuwe leden sympathisanten van hem zijn, en dat de evaluatie van Vivendi's strategie hieronder lijdt. Dit, gecombineerd met de te verwachten jarenlange grote moderniseringsinvesteringen en de k/w van 38, doet ons het advies voorlopig verlagen naar 'verkopen'.
Vivendi heeft de laatste jaren flink opruiming gehouden. Na de verkoop van de Franse en buitenlandse telecomactiviteiten en de terugtrekking uit gamesproducent Activision Blizzard is het bedrijf vooral actief in muziek (Universal) en betaaltelevisie (Canal+). Er is nu netto €8 mrd in kas, waarvan een deel is gereserveerd voor aandeleninkoop en dividenduitkeringen.
Het bedrijf heeft sinds de concentratie op de twee hoofdactiviteiten nog geen nieuw strategisch plan gepresenteerd. In plaats daarvan is een grote deelneming in Telecom Italia (telefonie) gekocht, naast kleinere deelnemingen in Ubisoft en Gameloft (games). Dat lijkt inconsequent. De koop van het digitale distributieplatform Dailymotion (video) is logischer.
De grootscheepse verkopen hebben weliswaar de gerichtheid van het management verhoogd, maar ook de kwetsbaarheid van het bedrijf. In beide sectoren zijn belangrijke digitale ontwikkelingen gaande die vragen om moderniseringsinitiatieven en kostenreducties.
Bij presentatie van de derdekwartaalcijfers, op woensdag 11 november, werden de problemen zichtbaar. De kwartaalomzet steeg weliswaar met 4,5%, naar €2,5 mrd, maar bleef bij constante wisselkoersen bijna constant. In het tweede kwartaal ging het slechts iets beter, en er is dus sprake van stagnatie. Het operationeel derdekwartaalresultaat daalde van €325 mln naar €257 mln en dat was bij constante wisselkoersen een daling van ruim 19%. Ook in het tweede kwartaal nam dit cijfer af (van €304 mln naar €282 mln), wat bij constante wisselkoersen een daling betekende van 7%.
De nieuw topman, Vincent Bolloré, pakt flink uit. De investeringen en aanpassingen leiden echter wel tot lagere marges. Houden we rekening met alle bijzondere kosten, en dat zijn er de laatste tijd vele, dan rolt er onderaan de streep zelfs een nettokwartaalverlies van €201 mln uit. De achteruitgang van de resultaten verklaart de aandelenkoersdaling na presentatie van de kwartaalcijfers.