Duits groeimodel voorlopig buiten schot
Een uitzonderlijke mix van groeifactoren houdt de consumptie in Duitsland op peil.
De economie in Duitsland heeft de laatste tijd flink wat klappen moeten incasseren. Standard Life Investments vraagt zich af of we ons zorgen moeten maken over het Duitse groeimodel.
Het Volkswagen-schandaal ondermijnt de reputatie van de Duitse autoproducenten in het bijzonder en die van Duitsland als producent van betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige producten in het algemeen. Voor een land waar de totale export 46% van het BBP bedraagt, eenvijfde daarvan zijn auto’s, is dat een slechte zaak.
Daarbij hapert de wereldeconomie en gaat het met name niet goed met de opkomende markten, waar 37% van de totale Duitse export naartoe gaat. De problemen waar Duitsland nu mee kampt, tonen aan hoe gevoelig het land is voor wereldwijde economische omstandigheden.
Retail in de lift
Het goede nieuws is dat de binnenlandse economie van Duitsland goed blijft presteren, retail-verkopen liggen nog altijd 3,6% hoger dan een jaar geleden. Standard Life Investments ziet daarvoor diverse drijfveren:
• Lagere olieprijzen verhogen het reëel besteedbaar inkomen
• Groei van de werkgelegenheid trekt aan
• Werkloosheid is historisch laag, waardoor lonen kunnen stijgen
• Ultra-ruim monetair beleid werkt door in lage rentetarieven en soepele kredietvoorwaarden
• Sterke instroom van asielzoekers waardoor overheidsuitgaven toenemen en daarmee economische activiteit.
Deze fundamentals stimuleren de consumptie, zelfs als het prijseffect van olie wegebt.
Uitzonderlijke mix
De Duitse economie profiteert van een uitzonderlijke mix van groeifactoren. De solide binnenlandse vraag biedt tegenwicht aan de onzekere groei van de wereldeconomie. Wil Duitsland echter op lange termijn kunnen profiteren van de migranten, moeten zij goed integreren op de arbeidsmarkt. Duitsland heeft echter een jarenlange instroom van migranten nodig om de demografische uitdagingen op te lossen.