Updates

Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

KPN

Advies
houden
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Signify

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 23 okt 2015 16:31

Nestlé en Danone sectorfavorieten

0 0 Leestijd ongeveer

De autonome groeicijfers van zowel Nestlé als Danone zijn structureel hoger en stabieler dan die van Unilever, vandaar dat wij een voorkeur houden voor deze twee bedrijven;. De drie voedingsgiganten hebben ongeveer dezelfde (hoge) k/w: 22 voor Unilever en Nestlé en 20 voor Danone.

Het is nuttig om ter vergelijking van de cijfers van Nestlé, Unilever en Danone de autonome omzetgroeicijfers te analyseren: de omzetgroei zonder wisselkoerseffecten en zonder buitengewone posten en effecten van acquisities of verkochte onderdelen. De drie voedingsbedrijven presenteren voor het eerste en derde kwartaal alleen omzetcijfers. In het derde kwartaal versloeg Unilever voor het eerst sinds tijden de twee concurrenten: de autonome omzetgroei bedroeg 5,7%, tegenover respectievelijk 4,2 en 4,6% voor Nestlé en Danone. Dat komt deels door seizoensinvloeden, wat blijkt uit het feit dat Unilever voor heel 2015 slechts een stijging van iets meer dan 3% verwacht. Danone houdt het voor 2015 op een autonome groei van 4 tot 5%. Nestlé stelde zijn verwachtingen bij van 5 naar 4,5%, en dat leverde een negatieve koersreactie op. Nestlé kende enkele tegenslagen, met name in de opkomende markten India en China. De autonome omzetgroei van -0,5% trok het totaal naar beneden, en dat verklaart de aanpassing van de jaarverwachting. Water presteerde sterk, met een autonome groei van 6,8%. Danone behaalde ook een omzetgroei van 6,8% bij water en profiteerde van de populariteit van westerse babyvoeding in China (+10,9%) na het voedingsschandaal aldaar. Danone weet langzamerhand de zuiveldivisie weer op het goede spoor te krijgen, zoals Nestlé er met veel inspanning in is geslaagd om zijn kant-enklaarmaaltijden en diepvriesproducten met een gezonder imago weer beter te laten presteren. Bij ijs (en Europese diepvriesproducten) lijkt Unilever te sterk voor Nestlé. De Zwitsers willen deze activiteiten laten fuseren met die van de Britse ijsretailer R&R.  

Het is nuttig om ter vergelijking van de cijfers van Nestlé, Unilever en Danone de autonome omzetgroeicijfers te analyseren: de omzetgroei zonder wisselkoerseffecten en zonder buitengewone posten en effecten van acquisities of verkochte onderdelen. De drie voedingsbedrijven presenteren voor het eerste en derde kwartaal alleen omzetcijfers. In het derde kwartaal versloeg Unilever voor het eerst sinds tijden de twee concurrenten: de autonome omzetgroei bedroeg 5,7%, tegenover respectievelijk 4,2 en 4,6% voor Nestlé en Danone. Dat komt deels door seizoensinvloeden, wat blijkt uit het feit dat Unilever voor heel 2015 slechts een stijging van iets meer dan 3% verwacht.

Danone houdt het voor 2015 op een autonome groei van 4 tot 5%. Nestlé stelde zijn verwachtingen bij van 5 naar 4,5%, en dat leverde een negatieve koersreactie op. Nestlé kende enkele tegenslagen, met name in de opkomende markten India en China. De autonome omzetgroei van -0,5% trok het totaal naar beneden, en dat verklaart de aanpassing van de jaarverwachting. Water presteerde sterk, met een autonome groei van 6,8%.

Danone behaalde ook een omzetgroei van 6,8% bij water en profiteerde van de populariteit van westerse babyvoeding in China (+10,9%) na het voedingsschandaal aldaar. Danone weet langzamerhand de zuiveldivisie weer op het goede spoor te krijgen, zoals Nestlé er met veel inspanning in is geslaagd om zijn kant-enklaarmaaltijden en diepvriesproducten met een gezonder imago weer beter te laten presteren. Bij ijs (en Europese diepvriesproducten) lijkt Unilever te sterk voor Nestlé. De Zwitsers willen deze activiteiten laten fuseren met die van de Britse ijsretailer R&R.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ