Nestlé en Danone sectorfavorieten
De autonome groeicijfers van zowel Nestlé als Danone zijn structureel hoger en stabieler dan die van Unilever, vandaar dat wij een voorkeur houden voor deze twee bedrijven;. De drie voedingsgiganten hebben ongeveer dezelfde (hoge) k/w: 22 voor Unilever en Nestlé en 20 voor Danone.
Het is nuttig om ter vergelijking van de cijfers van Nestlé, Unilever en Danone de autonome omzetgroeicijfers te analyseren: de omzetgroei zonder wisselkoerseffecten en zonder buitengewone posten en effecten van acquisities of verkochte onderdelen. De drie voedingsbedrijven presenteren voor het eerste en derde kwartaal alleen omzetcijfers. In het derde kwartaal versloeg Unilever voor het eerst sinds tijden de twee concurrenten: de autonome omzetgroei bedroeg 5,7%, tegenover respectievelijk 4,2 en 4,6% voor Nestlé en Danone. Dat komt deels door seizoensinvloeden, wat blijkt uit het feit dat Unilever voor heel 2015 slechts een stijging van iets meer dan 3% verwacht.
Danone houdt het voor 2015 op een autonome groei van 4 tot 5%. Nestlé stelde zijn verwachtingen bij van 5 naar 4,5%, en dat leverde een negatieve koersreactie op. Nestlé kende enkele tegenslagen, met name in de opkomende markten India en China. De autonome omzetgroei van -0,5% trok het totaal naar beneden, en dat verklaart de aanpassing van de jaarverwachting. Water presteerde sterk, met een autonome groei van 6,8%.
Danone behaalde ook een omzetgroei van 6,8% bij water en profiteerde van de populariteit van westerse babyvoeding in China (+10,9%) na het voedingsschandaal aldaar. Danone weet langzamerhand de zuiveldivisie weer op het goede spoor te krijgen, zoals Nestlé er met veel inspanning in is geslaagd om zijn kant-enklaarmaaltijden en diepvriesproducten met een gezonder imago weer beter te laten presteren. Bij ijs (en Europese diepvriesproducten) lijkt Unilever te sterk voor Nestlé. De Zwitsers willen deze activiteiten laten fuseren met die van de Britse ijsretailer R&R.